De Nederlandse it-dienstverlener Wanbound gebruikt het cloudplatform van de Amerikaanse firma Autotask om de werkzaamheden te stroomlijnen. Channelweb spreekt erover met Mark Banfield, senior vice president van Autotask, en met algemeen directeur Wayne Wilson van Wanbound.
Autotask integreert verschillende it-systemen in één cloudomgeving. ‘Hierdoor zijn it-dienstverleners minder tijd kwijt en kunnen ze efficiënter werken. Het systeem geeft bijvoorbeeld gelijk aan wanneer een gebruikersperiode van een virusscanner voorbij is en stuurt direct een factuur. Bovendien zien dienstverleners in één eigen dataoverzicht op welk gebied ze extra geld kunnen verdienen’, aldus Banfield.
Systeemintegratie
Het Nederlandse bedrijf Wanbound is in 2002 opgericht door Wayne Wilson en Jurgen van Vliet. De organisatie biedt it-diensten voor een vaste prijs per maand en beheert ook werkplekken voor bedrijven. Bij Wanbound, gevestigd in Utrecht, zijn zo’n dertig medewerkers werkzaam. In totaal levert de organisatie it-diensten aan zo’n honderdvijftig bedrijven.
Wanbound-directeur Wilson: ‘In totaal beheren we zesduizend apparaten en vijfhonderd servers van honderdvijftig verschillende bedrijven. In eerste instantie hadden we een eigen systeem gebouwd om alle verschillende softwaresystemen te integreren. Hier zijn we acht jaar mee bezig geweest, maar dit kostte veel te veel tijd. Zo’n vier jaar geleden kwamen we in contact met Autotask en we hadden direct een klik. Veel beheersoftwareleveranciers zijn namelijk gericht op de VS, terwijl dit bedrijf zich ook op Europa richt. Daardoor viel de keuze op dit bedrijf. Na de eerste installatie is alles gefaseerd geïntegreerd. We hebben nu als het ware een kompas dat ons direct overzicht geeft en in de goede richting wijst. Bovendien kunnen we nu heel proactief in plaats van reactief handelen, bijvoorbeeld issues oppakken voordat een gebruiker er last van krijgt.’
Met Autotask hebben de it’ers van Wanbound volgens Wilson in één keer een overzicht van de klant. ‘We kunnen alles in de gaten houden. Ook hebben we toegang tot de productontwikkelaars van Autotask en zijn we onderdeel van de ‘product advisory group’. Hierbij kunnen we met in totaal vijftien Europese it-dienstverleners stemmen op welke innovaties we graag doorgevoerd zouden zien bij Autotask. En dit gebeurt ook, wat echt bijzonder is.’
‘Wat wel beter moet is de client portal. Deze moet gemoderniseerd worden, waarbij bedrijven zelf realtime kunnen zien hoeveel telefoontjes de servicedesk krijgt; dan hoeven we geen rapportages meer te sturen. Ons doel is namelijk om transparanter te kunnen zijn naar onze klanten. We hopen dat dit in de toekomst gerealiseerd wordt’, besluit Wilson.
Autotask
Beheersoftwareleverancier Autotask Corporation is opgericht in 2001. In 2014 is de organisatie overgenomen door de Amerikaanse investeerder Vista Equity Partners. De leverancier van beheersoftware voor front-, mid- en backoffices biedt software die door it-dienstverleners wordt gebruikt om hun serviceprocessen te automatiseren.
Het bedrijf, waar inmiddels vijfhonderd man werkt, levert software waarmee it-dienstverleners hun werkstromen kunnen automatiseren. De functionaliteit bestaat onder andere uit service ticketing, het bijhouden van declarabele uren, het controleren van service level agreements (sla’s), service desk, facturering, projectmanagement en contractbeheer. Middels een api kan de Autotask-software worden geïntegreerd met andere softwaremiddelen en business intelligence dashboards. Het hoofdkantoor is gevestigd in New York.
Mooi artikel, de archilleshiel van vele bedrijven niet innoverend of proactief zijn. Velen bedrijven pretenderen het te zijn maar zijn het niet. En juist die 2 bedrijfskritische elementen zorgen ervoor dat je bedrijf betere overlevingskansen heeft dan de concurrent…aankloppen bij Wanboud en Autotask dus.