HP blokkeert bewust de cartridges van andere leveranciers. Toners van andere merken worden geblokkeerd als ze niet over de juiste beveiligingschip beschikken. HP zegt die stappen te nemen om het intellectueel eigendom van zijn printers te beschermen en de apparatuur beter te beveiligen. Dat gebeurt via de firmware van de printers. Volgens huismerkleveranciers van printerinkt is het een stap om de vaak goedkopere inktpatronen van andere leveranciers te bannen.
Sinds 13 september 2016 klagen gebruikers van HP-printers over foutmeldingen. HP-printers die gebruik maken van toners die niet van het HP-merk zijn, melden dat er een probleem is met de cartridge en dat deze vervangen moet worden. Dat gebeurt bij de printermodellen: HP OfficeJet, OfficeJet Pro en OfficeJet Pro X printers.
Leverancier van inktpatronen 123inkt voerde eigen onderzoek uit naar de foutmeldingen. Volgens het bedrijf heeft de foutmelding niet alleen te maken met een recente firmware-update. ‘De printertypes waarbij het probleem speelt hebben voor het laatst op 22 maart 2016 een firmware-update gehad (met firmware die al ontwikkeld was in 2015). Ook de testprinters uit de opslag van 123inkt.nl, die geen netwerktoegang hadden, en dus niet konden updaten, vertonen het probleem.’ 123inkt.nl komt tot de conclusie dat het probleem niet het gevolg is van een recente update, maar al enige tijd geleden is voorgeprogrammeerd in de firmware van de printers.
HP bevestigt in een officieel statement (zie kader) dat toners die niet beschikken over een HP-beveiligingschip geblokkeerd worden om de communicatie tussen de toner en de printer te waarborgen. Eerder meldde het bedrijf dat de melding sinds een update van de firmware plaatsvindt. Nu komt het daarop terug en stelt het dat sommige printers direct beschikken over firmware die inktpatronen zonder HP-chip blokkeert.
Nieuwe chip
123inkt.nl meldt dat het voor huismerkcartridges voor een aantal HP-printers inmiddels is gelukt om nieuwe chips te ontwikkelen die de foutmelding omzeilen en dat deze al in productie zijn genomen.
De leverancier van printerinkt stelt dat de foutmelding van de HP-printers niet op zichzelf staat. ‘Printerfabrikanten voeren regelmatig firmware-updates uit waarvan gesteld wordt dat die de werking van de printer verbeteren of beveiligingsissues verhelpen. Het (on)bedoeld gevolg daarvan is echter meestal dat het gebruik van goedkopere huismerk cartridges wordt bemoeilijkt en/of foutmeldingen worden veroorzaakt.’
De cartridge-leverancier concludeert: ‘Ditmaal was het probleem niet het gevolg van een update om de werking van de printer te verbeteren, maar is de firmware van HP kennelijk zo geprogrammeerd dat op 13 september 2016 dit probleem ontstond.’
Statement HP
HP is constantly improving security for its products and customers. Beginning in late 2015, HP implemented updates to the firmware related to the security chip in HP OfficeJet, OfficeJet Pro and OfficeJet Pro X printers that maintains secure communications between the cartridge and the printer. The purpose of this update is to protect HP’s innovations and intellectual property. These printers will continue to work with refilled or remanufactured cartridges with an Original HP security chip. Other cartridges may not function. In many cases this functionality was installed in the HP printer and in some cases it has been implemented as part of an update to the printer’s firmware.
Mijn HP zwarte cartridges doen het ook niet meer. Volgende printer is geen HP meer. Brother van mijn zoon werkt tenminste wel. Ik was zo blij met mijn HP draadloos. Nu niet meer dus. Even kijken hoe we die printer kunnen resetten…
@Woerlee
HP is als eens een keer door de rechter teruggefloten en toch blijven ze het proberen. Dat is dus pure misleiding om onder het mom van intellectuele bescherming concurrentie uit te sluiten op een technisch gezien open platform. Wat dat betreft durf ik wel te stellen dat crippleware niet onder intellectuele bescherming valt. Evenals sjoemelsoftware, worms, virussen etc etc.
Dit is niet alleen het geval bij HP, ook bij andere printermerken zie je dit gebeuren. Printers worden zeer goedkoop verkocht, het verdienmodel zit dus juist in de inkt.
Ik adviseer om tijdens de garantie-periode van het apparaat de originele inkt te gebruiken. Vervolgens kun je met navul- of eigenmerk-cartridges experimenteren. Ik vindt het flauw van een gebruiker om te gaan zeuren wanneer de producent hiertegen dwars gaat liggen. Het is gewoon een kwestie van tijd dat de eigenmerk-cartridge-chips aangepast zijn aan de nieuwe firmware en ieder dus weer vrolijk verder kunt printen.
HP heeft bewust willens en wetens je printer kapot gemaakt (molest). Zonder deze update zou de printer gewoon moeten werken. De kosten van de printer en eventuele gevolg schade indienen bij HP.
BTW mijn HP printer werkt sinds gisteren alleen nog op stroom van Oxxio….
Alternatief merk cartridges en daar de echte hp-chips op overzetten werkt bij mij prima (alleen geen inktniveau meer). Alternatieve cartridges zijn vanuit diverse bekende internationale marktplaats-sites vanuit China etc eenvoudig en zeer goedkoop te verkrijgen,
@Woerlee M.: wat stelen wij dan precies van HP? Wel eens van koppelverkoop gehoord?
Maar goed, laat ieder zelf maar bepalen in hoeverre hij/zij deze actie waardeert. Voor mij iig geen HP meer.
@RON: Niet overwegen, maar DOEN! Boycot HP!!!! Ook op HP computers die nog maar net 3 jaar oud zijn, wordt Windows 10 niet ondersteund.
HP is een bedrijf dat zo doende de afvalberg onnodig groot maakt. Neem alleen al de inkt die nog in de nu onbruikbare cartridges zit. En hoeveel HP printers zullen er door deze firmware aanpassing niet vroegtijdig afgedankt worden?
HP zou een miljardenboete wegens milieuschade van de EU moeten krijgen.
Iedereen geeft aan geen HP meer te kopen.
Maar iedereen heeft al een HP printer staan die niet meer werkt.
Wordt het geen tijd om massaal de HP terug te brengen en ons geld terug te eisen!
Er wordt niet verteld bij aanschaf dat er alleen HP cartridges in kunnen.
Er zijn ook geen voorwaarden die je moet tekenen voor het gebruik.
DUS : met z’n allen TERUGBRENGEN, geld terug eisen en een eind maken aan deze oplichtingspraktijken!
Goh, lijkt wel de website van VARA’s Kassa ipv van een IT blad
HP wordt hier als de grote boosdoener neergezet. Ik heb hier problemen met Canon. Qua inkt is het iets beter dan bij HP, maar hij pakt bijna geen fotopapier. Ja, Canon fotopapier pakt hij wel altijd. Echt triest! Nu, een jaar oud, hapert de papiertoevoer heel geregeld, en het printen gaat met strepen, tenzij je de inktverspillende hoge kwaliteit instelt. Daarnaast heeft een firmware update het wifi printen vrijwel onmogelijk gemaakt.
Misschien moeten we een normale prijs (bv 200 euro) voor een printer betalen, en die dan vullen met goedkope inkt. Zoiets wat Epson tegenwoordig aanbiedt.