De printers van HP accepteren geen cartridges meer van andere leveranciers. Dit komt door een automatisch uitgevoerde software-update. Dat meldt de NOS.
De NOS ontving via sociale media diverse klachten van consumenten dat zij problemen hebben met hun HP-printers. Deze zouden van de ene op de andere dag geen cartridges van derden meer accepteren. De printer geeft namelijk aan dat er een technische storing is.
NOS heeft contact opgenomen met HP, maar die wil niet reageren. Wel is gesproken met een helpdeskmedewerker. Die laat weten dat HP op dinsdag 13 september een automatische update heeft uitgevoerd, waarbij iets ‘gruwelijk mis’ is gegaan. De update moest enkel kleine foutjes verhelpen. Het weigeren van de huismerk-cartridges is nooit de bedoeling geweest. HP gaat dit probleem volgens de helpdeskmedewerker alsnog oplossen.
Kort geding
Het gebruik van cartridges van derden is bij printerleveranciers als HP een doorn in het oog. HP spande in 2015 al een kort geding aan tegen printerwebshop 123inkt. Het stelde dat de chip op de huismerkcartridges van 123inkt inbreuk zou maken op een octrooi van HP en eiste een verbod op de verkoop van deze cartridges. 123inkt meent echter dat het patent op de chip ten onrechte door het Europees Octrooibureau is verleend. De rechtbank is het daarmee eens.
Samsung printtak
HPInc. nam eerder deze week printtak van Samsung over. HPInc. betaalt voor deze divisie 1,05 miljard dollar. Dat is omgerekend 936 miljoen euro. De Zuid-
@ Eijkel
Als je mijn reactie nog eens bekijkt staat daar toch echt ‘diensten en goederen …. hoor. Overigens is dit niet zo van toepassing op consumenten want die zijn niet met een tender contract van twee tot vijf jaar aan HP verbonden natuurlijk. Je hebt gewoon een keus gemaakt en zoals ik al zei, ik kan me de stap van HP commercieel gezien wel voorstellen.
Overigens, ik heb twee HP’s in huis staan en geen van beiden worden automatisch geupdate. Zou dat nu aan mij liggen of misschien het gegeven dat wij simpelweg hier de update niet accepteren? Ik weet het niet.
Hebben sommige hier aandelen HP. Gedraag je als consument, want zo werkt het ook. Dat verdedigen van bedrijven is zo onverantwoordelijk en vragen om continu belazerd worden.
Als consument heb je een stem en dat is zo’n beetje het enige wapen in de strijd met bedrijven en het is een eeuwige strijd.
Dat bedrijven iets precies zo bedoelen en slim zijn in dit soort zaken weet iedereen. Gaat het niet om, het gaat er om dat je als consument niet alles slikt en/of een tegengeluid laat horen, waardoor ze misschien door de druk weer tijdelijk ff klantvriendelijk zijn en ja tijdelijk, want ze zijn per definitie niet klantvriendelijk, alleen als het ze meer geld oplevert.
Dus hoe de wereld in elkaar zit weten bedrijven donders goed, alleen een paar consumenten kennelijk niet. Fan-boys e.d.
Ik heb geen enkel probleem. Altijd originele HP gebruikt, mooie zuinige cartridges, in tegenstelling tot de Doe Het Zelf zooi die vaak verkocht wordt. Let op aanbiedingen en wacht niet tot je inkt op is. Ben je veel beter af.
Gewoon geen HP meer kopen. Als 123inkt slim is dan regelen ze een Chinese oem-variant van een printer die dit soort crippleware niet heeft en gewoon altijd werkt voor een nette prijs.
Waarom zou je sowieso nog willen printen?
@Johan: concreet voorbeeld: ik heb een programma/website om trainingen samen te stellen (als trainer). Deze training print ik vervolgens uit om te gebruiken.
Een tablet of laptop meenemen naar de training zou ook kunnen, maar met een aantal rondstuiterende kinderen en ballen ga ik het risico niet nemen dat deze apparaten sneuvelen.
Mijn HP Officejet 6500 A, inclusief NIET werkende cartridges van 123Inkt zijn in de vuilnisbak beland. Ben mij nu aan het oriënteren, keuzes genoeg Kleuren Lasers al vanaf circa € 100,00… Dat wordt niet zo moeilijke keuze…
Ik heb in april bij 123 inkt geïnformeerd en zij hebben mij de garantie gegeven dat patronen van 123inkt altijd voor 100% zullen werken. (deze mail heb ik bewaard) Toen ik later een zwarte patroon had die niet werkte kreeg ik per ommegaande – gratis – daar een nieuwe voor. Inmiddels weer een kleur gewisseld zonder problemen. Overigens, op advies van 123inkt heb ik eind april een brother DCP-J5620W gekocht.
Krijg nu van hp een complete set xl cardridges thuisgestuurt (934/935) omdat ik verkeerde informatie had gekregen. In eerste instantie werd mij verteld dat de update teruggedraaid zou worden. Dat doet men nu dus blijkbaar niet meer. Ook bij Staples geklaagd, deze hebben ook van HP gehoord dat men werkt aan een oplossing.. Ben erg benieuwd wat ze doen als er geen update voor komt….