Techniek, mensen en resultaat… Dat is waar het bij de ondernemingen van netwerkorganisatie TBI om draait. Door de specialistische expertises op het gebied van techniek, bouw en infra te combineren, is een inspirerend platform voor discipline-overschrijdende innovatie ontstaan. Omdat er met verschillende it- en telecomsystemen wordt gewerkt levert dit onnodige problemen op. Om de algehele integratie van it en telecom naar een hoger peil te trekken en voorop te blijven lopen in de markt, heeft TBI nu voor een hybride oplossing gekozen: een combinatie van een functioneel complete hosted Skype for Business-oplossing en de innovatiekracht van Microsofts Cloud PBX.
Voor snel veranderende organisaties als TBI is het cruciaal om synergie in het it-landschap te realiseren. Met zo’n twintig deelnemende bedrijven heeft de organisatie veel baat bij een shared service center: ‘De standaardisering van productivity tools biedt zowel financiële als functionele voordelen’, aldus Dirk-Jan Langbroek, directeur bij TBI. ‘We waren op zoek naar een innovatieve oplossing met brede functionaliteiten, en dat voor de hele TBI groep. Uiteindelijk bleek een hybride aanpak het beste.’
Skype als duurzame oplossing
Tot nu toe werkten alle bij TBI aangesloten organisaties met verschillende versies en programma’s, ook als het aankwam op telecommunicatie. Door het aflopen van een bestaand hosted telefoniecontract kwam de telefooncentrale in de cloud hoog op de agenda te staan. Bij de zoektocht naar een duurzame en innovatieve oplossing kwam Skype for Business al snel in beeld: ‘Microsoft Lync werd door verschillende ondernemingen gebruikt, maar dan zonder telefonie’, vertelt Langbroek. ‘De toevoeging van telefonie was voor ons een logische stap. Daarnaast willen we zoveel mogelijk van onze productivity tools naar de cloud verplaatsen, wat nu mogelijk is met Cloud PBX.’
Voor TBI speelde de huidige telefoniefunctionaliteit van de Microsoft Cloud en de toekomstplannen van Microsoft een doorslaggevende rol in de keuze voor de hybride Cloud PBX-oplossing. Hoewel nog niet alle zakelijke features beschikbaar zijn in de Cloud PBX, het nog niet mogelijk is om de telefooncentrale op analoge apparaten of add-ons aan te sluiten en mobiele nummers nog niet kunnen worden geïntegreerd, wordt er volop geïnvesteerd in het product. TBI kan door de slimme oplossing nu al profiteren van uniformiteit, een kostenbesparing en vereenvoudigd beheer en onderhoud. In de nabije toekomst zullen daar meer uitgebreide mogelijkheden bij komen. Tot die tijd is er gelukkig al een hybride oplossing beschikbaar.
Hybride oplossing
Met Skype for Business konden al telefoongesprekken worden gevoerd, maar daar was altijd nog een separate koppeling met PSTN voor nodig. De Cloud PBX kan echter worden geïntegreerd met een PSTN-belmodule en is hierdoor in staat om volledig zelfstandig te opereren. Een ander voordeel van Cloud PBX is dat het beheren van telefoonnummers een onderdeel wordt van Office 365: Microsoft gaat zelf telefoonnummers uitgeven en nummerplannen zullen aan de telefooncentrale in de cloud worden gekoppeld. Daar was tot nu toe altijd een lokale telecomprovider voor nodig. Voor sommige bedrijven biedt Cloud PBX dus alles wat nodig is om te kunnen bellen.
Om de beperkte functionaliteit van de huidige Microsoft cloud voor TBI te ondervangen wordt in eerste instantie een hosted oplossing geïmplementeerd door KPN. Zij koppelt die hosted omgeving aan de Cloud PBX in Office 365 en beheert de hele omgeving. In deze hybride oplossing wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten gebruikers: wie alle functionaliteiten van Skype for Business nodig heeft wordt on-premise geregistreerd, terwijl gebruikers die minder functionaliteiten nodig hebben in de cloud aan de slag kunnen. In de beginperiode kan het zo zijn dat 80 procent bij KPN wordt gehost en 20 procent bij Microsoft. Op termijn zullen deze verhoudingen echter omdraaien, mede door het kostenvoordeel van de cloud users ten opzichte van de hosted users. TBI slaat met deze oplossing zo twee vliegen in een klap: het acute probleem met de telefonie is opgelost en tegelijkertijd wordt er een belangrijke stap richting de cloud gezet. De focus ligt op continuïteit, innovatie en de lange termijn.
Efficiënt en innovatief
TBI streeft naar een balans tussen maatschappelijke betrokkenheid en economische vooruitgang. De keuze voor Cloud PBX sluit hier uitstekend bij aan. ‘Met de hybride Skype for Business-oplossing hebben we voor lange tijd onze telefonie gewaarborgd op een manier die past bij ons bedrijf: efficiënt en innovatief’, aldus Langbroek. ‘Doordat de hele omgeving gemanaged wordt, hoeven wij ons geen zorgen te maken over het beheer en onderhoud.’ De ingeslagen weg biedt een hybride oplossing en sluit bovendien goed aan bij de visie van de organisatie: de toekomst is maakbaar.
Meer over digitaal samenwerken
Computable organiseert op 27 september 2016 het Computable Seminar Universal Communications over digitale communicatie in de moderne werkomgeving. Een dag vol inhoudelijke sessies omtrent de implementatie en adaptie van digitale (samen)werkoplossingen. Is uw organisatie al klaar voor de (samen)werkomgeving van de toekomst? Kijk voor meer informatie, het volledige programma en kosteloos aanmelden op: computableseminars.nl