Het is een overweging van veel mkb’s: stap ik over naar de cloud of kies ik voor een server on-premise? Beide opties hebben voor- en nadelen en wat de beste keuze is, hangt af van de organisatie en in welke mate deze afhankelijk is van de it-infrastructuur. Clickon, gespecialiseerd in it, telecom en videoconferencing, koos voor een combinatie van de twee en maakt gebruik van de hybride cloud-infrastructuur van OVH.
Het Nederlandse bedrijf Clickon is in 2000 opgericht en ondersteunt organisaties bij netwerk- en systeembeheer op het gebied van it, telecom en videoconferencing. Het bedrijf adviseert en helpt organisaties in diverse sectoren – van advocatenkantoor en bouwbedrijf tot restaurantketens en consultancybureau – bij het inrichten, optimaliseren en beheren van hun bedrijfsprocessen en informatiestromen.
De groei van het bedrijf en de opkomst van cloud-oplossingen, zorgde ervoor dat Clickon veranderingen wilde doorvoeren aan de infrastructuur. Om continue beschikbaarheid van bedrijfskritische applicaties aan klanten te garanderen zonder downtime, maakte het gebruik van een datacenter van Easynet en werkte samen met kleine externe partijen om garanties en uptime van het datacentrum te behalen. Het bedrijf stond in 2014 voor de keuze om zelf te investeren in hardware en kennis of dit in te kopen bij een externe partij.
Aansprekende propositie OVH
Om snel in te kunnen spelen op veranderende marktontwikkelingen en klantbehoeften, besloot Clickon samen te werken met een aanbieder op het gebied van cloud- en infrastructuren. Doorslaggevend in de keuze voor een externe partij was de expertise, prijs en flexibiliteit. Na uitgebreid marktonderzoek, koos het uiteindelijk voor de dedicated servers van OVH.
‘OVH heeft een unieke propositie, omdat ze een dedicated cloud aanbieden die prijstechnisch erg interessant is en het mogelijk maken resources snel op- of afschalen’, aldus Ardo Hoogeveen, eigenaar van Clickon. ‘Dit op- en afschalen kan letterlijk binnen een paar minuten en is bij geen enkele andere aanbieder op deze manier mogelijk. Andere aanbieders konden wel een oplossing op maat maken, maar het was niet mogelijk om direct op te schalen. Dit is voor ons essentieel, omdat onze oplossingen voor klanten continu draaien en we direct aanpassingen moeten kunnen doen wanneer extra capaciteit nodig is. Daarnaast besparen we met de dedicated servers van OVH veel geld op de inkoop van hardware en profiteren we van hun schaalgrootte, hoge beschikbaarheid en kennis.’
‘Het voordeel van de dedicated servers is dat het net als een virtual private server (vps) met het internet is verbonden, maar niet met anderen wordt gedeeld’, aldus Alberto Wieske, business development manager voor Nederland en België bij OVH. ‘Met de dedicated servers is Clickon in staat om zelf servers te klonen, upgraden, deactiveren of verwijderen. Op deze manier is de organisatie flexibel om maatwerk aan klanten te leveren en kunnen ze 24/7 beschikbaarheid garanderen.’
Tegelijkertijd profiteert het bedrijf van de certificeringen die OVH heeft op het gebied van beveiliging, zoals ISO/IEC27001 en SOC1/2. Hiermee garandeert Clickon dat zijn oplossingen voldoen aan de vereiste veiligheidsmaatregelen en internationale normen voor het beheren van een informatiesysteem.
Migratie en toekomst
Het migratietraject is eind 2014 in gang gezet en afgerond in juni 2015. Sindsdien is Clickon een tevreden gebruiker van de omgeving. ‘Wij hebben veel it-kennis in huis en weinig ondersteuning van OVH nodig gehad op een aantal onderhoudszaken na. Deze technische zaken waren middels online contact direct op te lossen’, vervolgt Hoogeveen. ‘Verder hebben we het beheer van de infrastructuur in eigen hand en beschikken we over alle rechten om veranderingen binnen de infrastructuur uit te voeren.’
Na de migratie heeft Clickon de samenwerking met OVH verder uitgebreid met de afname van back-up-diensten. Clickon zal deze dedicated-infrastructuren voor de uitrol van projecten in de toekomst verder uitbreiden.
Hoogeveen besluit: ‘De investeringen die OVH doet in nieuwe technologieën, kunnen wij als mkb-bedrijf nooit doen. Verder is het voor ons erg prettig om ontlast te worden in het volledige onderhoud van de systemen, maar wel de flexibiliteit te hebben om maatwerkoplossingen te ontwikkelen. Op deze manier zijn we onze klanten, die afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van hun it-omgeving, nog beter van dienst.’