Competitief blijven met je bedrijf valt vandaag de dag niet mee. Maar is dat ooit wel het geval geweest? Al sinds de eerste opstelling van de Fortune 500 in 1955 vallen er ieder jaar tussen de twintig en vijftig bedrijven van de lijst. Dat heeft alles te maken met technologie en innovatie: de afgelopen jaren is het met name de cloud die voor grote verschuivingen op de lijst zorgt.
De cloud stelt kleine bedrijven met bescheiden budgetten in staat om de geldende orde overhoop te gooien. Airbnb, Pinterest, Uber en Spotify bestonden tien jaar geleden nog niet en nu herdefiniëren ze volledige industrieën, aangedreven door de cloud. De gemene deler van al deze bedrijven: ze zijn begonnen als experimenten, waarvan niemand wist of het ooit een succes zou worden.
Niet langer alleen voor startups
Het goede nieuws is dat dankzij de cloud elk bedrijf kan experimenteren en competitief kan blijven, ongeacht hoe groot het is. Echter is het natuurlijk wel zo dat hoe groter het bedrijf en de bijbehorende infrastructuur zijn, hoe meer zaken aangepast moeten worden om de cloud ten volle te kunnen benutten.
Voor managers bij bedrijven die dat goed doen, is verandering een kans. Zij zijn niet bang om de status quo te doorbreken en een experimentele cultuur in te stellen. Ik was daar in ieder geval zeker mee bezig in mijn tijd als cio bij Dow Jones. En ik vind het geweldig om te zien dat veel andere bedrijven, Capital One, GE, Johnson & Johnson en News Corp om er een paar te noemen, hetzelfde doen. Al deze bedrijven zijn bereid de status te doorbreken om in de pas te blijven lopen met hun klanten en voor te blijven lopen op hun concurrentie.
Deze trend is de belangrijkste reden dat het instellen van een experimentele cultuur op de derde plek is terug te vinden op de lijst van best practices in de cloud. Dit artikel is het eerste in een reeks over hoe experimenteren via de cloud makkelijker kan worden gemaakt. In de volgende artikelen zal ik dieper ingaan op hoe it-verantwoordelijken het beste een experimentele cultuur kunnen instellen.
Makkelijker om te experimenteren?
Een positie als marktleider en genoeg geld zijn niet genoeg om competitief te blijven, zelfs niet voor de meest vooraanstaande bedrijven. Daarom hierbij een aantal manieren waarop de cloud experimenteren makkelijker maakt.
Om te experimenteren is niet noodzakelijk geld nodig. Tijdens mijn loopbaan heb ik ontelbaar veel uur besteed aan het rechtvaardigen van de roi van investeringen waarvan ik dacht dat ze nodig waren. Nooit slaagde ik erin om capaciteit goed te plannen – ik had altijd te veel materieel. Een paar keer duurde het zelfs langer om een investering te rechtvaardigen dan een eerste versie van het product te bouwen. Maar omdat de cloud pay-as-you-go is en enkel voor de ruimte die je gebruikt, hoef je niet langer maanden bezig te zijn om uitgaven te rechtvaardigen als het experiment zelf slechts enkele dagen in beslag neemt. Bovendien zijn veel AWS-diensten gratis uit te proberen.
Aan mislukte projecten zijn geen kosten verbonden. Het kan gebeuren dat zelfs de beste ideeën niet tot een goed product leiden. Ik heb het zelf meermaals meegemaakt en schaam me daar niet voor omdat ik elke keer wat geleerd heb. Maar het is evengoed wel vervelend om voor mislukte experimenten te moeten blijven betalen. Erger nog is het als je deze middelen anders moet inzetten dan je ze had bedoeld. Het moge duidelijk zijn dat het draaien van de bedrijfswiki op een zestien-core-computer niet ideaal is. Tegenwoordig is dat dankzij de cloud gelukkig niet meer aan de orde: als een idee niet blijkt te werken, kun je gewoon stoppen met ervoor te betalen.
De cloud is geoptimaliseerd voor automatisering. Ik kan niet genoeg het belang van automatisering in de cloud benadrukken. Met name voor bedrijven die DevOps willen implementeren. Automatisering inzetten om taken softwarematig te laten herhalen, zorgt ervoor dat je meer tijd kunt besteden aan de ontwikkeling van producten die de bedrijfsresultaten ten goede komen. Je kunt focussen op de dingen die er het meest toe doen, want de cloud doet het zware werk. Aan het eind van de dag is dat wat managers ertoe doet besluiten de cloud als platform voor het hele bedrijf te adopteren.