Plugify wil de industrie van het boeken van live muziek moderniseren, net zoals Uber deed in de taxiwereld of Airbnb in de hotelbranche. Het biedt een platform om artiesten te boeken. De start-up bestaat sinds eind 2015, maar heeft inmiddels 750.000 euro opgehaald door middel van een crowdfundingcampagne. Tijd om in gesprek te gaan met co-founder Karens Grigorjancs.
‘Terwijl in de afgelopen jaren veel markten zijn opengebroken en gedigitaliseerd, is de live muziek markt nog grotendeels hetzelfde gebleven’, vertelt Plugify-co-founder Karens Grigorjancs. ‘Het boeken van live muziek was prijzig en complex. Mensen verdwaalden in een gefragmenteerd aanbod van verschillende artiestenwebsites en boekingsbureaus. Die websites zijn moeilijk met elkaar te vergelijken door het gebrek aan betrouwbare reviews en prijstransparantie. Aan de andere kant hebben artiesten moeite om optredens te regelen, mede doordat ze niet vindbaar zijn in zoekmachines en fors bestalen als ze bij een boekingsbureau aangesloten zijn.’
Eline Leijten, voormalig zangeres van de Hermes House Band, wilde hier verandering inbrengen. ‘Het was de hoogste tijd om ook in de live muziek markt vraag en aanbod direct met elkaar te verbinden. Het is Plugify’s missie om zowel de consument als de artiest volledig te ontzorgen.’ Leijten had echter nog iemand nodig om van dit idee werkelijkheid te maken. Ze zocht iemand die over de technische vaardigheden beschikt om Plugify te kunnen bouwen. ‘Ze kwam uit bij mij. Ik heb een technische opleiding gevolgd. Daar leerde ik innovatieve en ondernemersvaardigheden. Bovendien had ik net de EIT Digital Masterschool ICT innovation afgerond.’
Open source
In oktober 2015 schreef Grigorjancs de eerste code voor het platform. ‘Zoals bij alle start-ups is de snelheid van livegang van enorm belang. Daarom besloten we om veel op bestaande open source projecten door te bouwen. Dan hoef je niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden.’ De ondernemers hadden een snel en modern platform voor ogen. ‘De gebruiker moet niet alleen versteld staan van het idee van Plugify, maar ook van de uitwerking. We kozen om de frontend van de website in Angular te bouwen om zo een soepele gebruikerservaring te bieden. De Angular community is groot, waardoor eigenlijk alle problemen die je tegen komt al opgelost zijn.’ Voor de backend koos de start-up voor Ruby on Rails en PostgreSQL. ‘Van de Ruby on Rails-server gebruiken wij alleen de api-functionaliteit, wat het voor ons makkelijk maakt om in de toekomst ook een mobiele app te maken.’
‘Als start-up hoop je altijd om explosief te groeien, daarom is schaalbaarheid cruciaal’, vervolgt de medeoprichter. ‘Je infrastructuur moet daarop voorbereid zijn, zonder dat de website trager wordt. Het is daarom van belang dat gelijk goed te regelen, want migraties in een later stadium kosten tijd en hoofdpijn.’ Hij begon met een ‘Free-tier-account van AWS. ‘Eenmaal goed opgezet met automatische schaling, automatische updates en error logging heb je daar eigenlijk geen omkijken meer naar.’
Artiestenplatform
Na de ontwikkeling van het platform, begonnen de ondernemers met het registreren van artiesten. ‘We nodigden bevriende artiesten uit voor een kop koffie of een biertje en zij vulden hun profiel op onze website in. Van hun feedback hebben we veel geleerd; we konden meteen optimaliseren. Nadat vijftig profielen waren ingevuld, ontstond een sneeuwbaleffect. De geregistreerde artiesten adviseerden hun eigen netwerk om een profiel aan te maken en die moedigde op hun beurt weer hun netwerk aan. Op 7 maart 2016 ging de site live met 180 artiesten die geboekt kunnen worden. Inmiddels zijn dat er 488.’
Plugify biedt een aanbod aan muzikanten. Consumenten kunnen artiesten vergelijken op prijs en kwaliteit en kunnen betrouwbare recensies lezen. ‘De website presenteert het totaalplaatje van een artiest. We faciliteren het gehele boekingsproces online: van ontdekken, in contact komen, boeken, betalen en het achterlaten van een beoordeling.’ Aan de andere kant zorgt Plugify ervoor dat de artiest beter vindbaar is. ‘Het platform biedt hen de mogelijkheid zich op professionele wijze te presenteren. Wij vereenvoudigen het aanvraag-proces. Zo kunnen artiesten makkelijk een offerte opstellen. Die kan de klant vervolgens online accepteren. Daarna komt een contract tot stand.’
Crowdfunding
Plugify werd tot juni gefinancierd door het spaargeld van de co-founders. Nu is er echt behoefte aan meer personeel, meer artiesten en meer klanten. Daarom is een crowdfunding-campagne gestart. Daarmee hebben de ondernemers 750.000 euro opgehaald bij artiesten, klanten, bekenden en andere investeerders.
De start-up wil een marketingcampagne starten voor (internationale) groei. ‘We willen voet aan de grond krijgen in Nederland. Daarvoor focussen we ons op studentenverenigingen, evenementenbureaus, kroegen, wedding planners en dergelijke. Nederland is nog maar het begin; als de Nederlandse markt is veroverd, willen we de Europese boekingsindustrie moderniseren.’
Ook wordt er geïnvesteerd in de techniek van het platform. Zo staat er veel nieuwe functionaliteit op de planning: ‘Aan de ene kant willen wij er voor zorgen dat gebruikers de artiesten makkelijker kunnen vinden en boeken. Wij gaan ervoor zorgen dat consumenten Plugify makkelijker kunnen vinden en veel sneller de juiste artiest kunnen vinden. Aan de andere kant willen we dat artiesten ons platform zo gebruiksvriendelijk vinden dat zij het niet gebruiken als één van de bronnen voor optredens, maar als dé bron.’
Dan wens ik ze heel veel succes want denk niet dat de gevestigde orde hier erg blij mee is, want die wil hun lucratieve oligopolie niet vrijwillig afstaan.