Bedrijven verzamelen al sinds jaar en dag data met het oog op analytics. Veelal gebeurde het verzamelen om het verzamelen en het analyseren om het analyseren. Het proces was vooral gericht op terugkijken. Data werd niet beschouwd als een strategisch bedrijfsmiddel. Dit veranderde de afgelopen jaren drastisch. Naast de fysieke bedrijfsmiddelen waarmee een onderneming producten en diensten creëert, is er bij bedrijven ook veel meer aandacht voor de digitale bedrijfsmiddelen, waarvan de concrete strategische waarde erkend wordt.
Deze ontwikkeling plaatst ‘data monetization’ – het behalen van financiële waarde uit data – op de agenda. Het verkopen van data voor een vergoeding is overigens niet nieuw. Bekende bedrijven zijn lang actief geweest in het verkopen van bijvoorbeeld klantdata of marktinformatie. De uitdaging van vandaag is om data te analyseren en daarmee gedragsverandering te realiseren binnen de organisatie.
De rol van bedrijfssoftware
Wil een manager een gedragsverandering bij medewerkers realiseren voor een bepaalde werkwijze, dan is de traditionele aanpak het rondsturen van een memo waarin de nieuwe aanpak wordt beschreven. Dit laat de definitieve beslissing bij de individuele werknemer. Wie echter data analytics toepast en op basis daarvan de bedrijfssoftware aanpast, zodat de medewerker via die route naar de nieuwe aanpak toe wordt geleid, zal betere resultaten boeken.
Er is een voorbeeld van een grote keten van garagebedrijven waar de monteurs heel snel geneigd waren om onderdelen te vervangen, in plaats van te repareren. Dat gebeurde ook als reparatie meer voor de hand lag en goedkoper was. Door de software waarmee de monteurs beslisten over vervanging of reparatie aan te passen, veranderde het individuele gedrag van de monteurs en verbeterde de bedrijfsresultaten.
Dit voorbeeld laat zien dat er een trigger nodig is om verandering te realiseren en dat de mate van verandering gemeten moet worden aan de hand van concrete prestatiecijfers. Alleen dan is het mogelijk om gedrag van medewerkers in overeenstemming te brengen met de doelen van de organisatie.
Chief data officer
Een ander – intern – gevolg van data monetization is dat de chief data officer de rol overneemt van de vestigingsmanager. De traditionele vestigingsmanager werkte met alle beschikbare fysieke bedrijfsmiddelen. Nu is er echter een breed aanbod van digitale technologieën beschikbaar waarmee gedrags- en procesdata gemakkelijker dan ooit van tevoren zijn vast te leggen. Daarbij is het detailniveau zeer hoog.
Dit stelt ons in staat om de verborgen oorzaken van allerlei gebeurtenissen en problemen bloot te leggen. En daardoor is het de chief data officer die moet waken over deze waardevolle digitale bedrijfsmiddelen en beslissingen moet nemen op basis van uitgebreide data analytics.
Zelfreflectie
We zien gelukkig dat de mindset bij bedrijven verandert. Zij erkennen dat er echt waarde te halen is uit hun data. Het is nu zaak om aan zelfreflectie te doen en te bepalen welke kansen er liggen voor wat betreft hun eigen data. Veel bedrijven kijken naar het succes van anderen, zoals dat van Uber. Maar de traditionele taxibedrijven kunnen zich ook afvragen waarom zij niet met de innovaties zijn gekomen die Uber introduceerde. Zij hebben uiteindelijk de beschikking over dezelfde data. Uber heeft laten zien dat je een stap verder moet gaan dan analytics en echt iets moet doen met je data. Daar moeten bedrijven mee aan de slag. Dan kunnen zij echt waarde halen uit hun data.
Rado Kotorov, chief innovation officer bij Information Builders
De auteur is CIO, niet te verwarren met de Information Officer. Deze CIO gaat over Innovatie.
Zijn eerste probleem is een berg data die niet gemanaged wordt.
Als Chief weet je wat je te doen staan. Unmanaged Data manage je natuurlijk met een Chief Data Officer. Niet te verwarren met de andere CDO, de Chief Digital Officer.
Nu we toch traditionele oplossingen aan het zoeken zijn.
Waarom geen golf robot die met de CEO een balletje wegslaat ? We weten immers allemaal dat de strategische bedrijfsbeslissingen op de golfbaan besproken worden, ver weg van “gedetailleerd gedrags- en procesdata” en “uitgebreide data analytics”. Kunnen ze daar op het veld het nieuwe Business model bedenken. Iets waarbij de klanten de risico’s lopen, reclame voor jouw bedrijf maken en waar we gezamenlijk belasting ontduiken en andere regels overtreden. Monization is innovatief zakkenvullen.