De performance van it is een cruciale factor in vrijwel iedere organisatie. De afhankelijkheid van it is zo groot dat incidenten vaak direct zware economische en publicitaire gevolgen hebben. Martin van den Berge, oprichter en ceo van performancespecialist Ymor, legt uit hoe bedrijven met behulp van IT Operations Analytics (ITOA) hun it-omgeving voorspelbaar en dus beheersbaar kunnen maken.
Kort gezegd draait ITOA om het voorspellen van de it-performance. Van den Berge: ‘Het voorspellend vermogen wordt gecreëerd door grote hoeveelheden data te verzamelen en te analyseren en daar lering uit te trekken. Enerzijds gaat het om data die gegenereerd wordt door de it-omgeving, waardoor een 360 graden-inzicht tot stand komt. Hierbij kun je denken aan de laadtijd van een applicatie, alle wijzigingen die in een it-omgeving zijn uitgevoerd of het gedrag van eindgebruikers op een device. Anderzijds bieden ook externe databronnen relevante inzichten, denk aan data over het weer of signalen uit social media. Door dit continu en tegelijkertijd te analyseren, kunnen voorspellingen gedaan worden over het gedrag van it op de korte termijn, lange termijn en alles daar tussenin. In één oogopslag overzie je dus de gehele it-omgeving, waardoor je incidenten en crisissituaties kunt voorkomen nog voordat ze impact hebben.’
ITOA, de overtreffende trap van APM
ITOA ontleent zijn bestaan aan application performance management (apm). Met behulp van apm wordt een belangrijke uitdaging getackeld: het signaleren en lokaliseren van performance en beschikbaarheidsproblemen. ITOA voegt daar aspecten aan toe die de it-manager helpen van reactief naar preventief beheer te gaan.
Bij apm worden alle systemen individueel gecontroleerd op gedrag dat buiten de norm valt. Van den Berge legt dit uit aan de hand van een metafoor: ‘Apm kun je vergelijken met het waarschuwingslampje dat verschijnt in je auto als de olie ververst moet worden. Je krijgt een signaal als er een mankement is. Bij ITOA worden echter alle boardcomputerprocessen in de auto tegelijkertijd gemonitord. Denk aan het rijgedrag, het brandstofverbruik, het wegoppervlak en de bandenspanning. In plaats van een waarschuwing als de banden zacht zijn, word je eerder al geïnformeerd dat ze waarschijnlijk zeer binnenkort zacht worden, gebaseerd op jouw rijdgeschiedenis en een klein gaatje dat in de laatste paar dagen is geconstateerd.’
De toekomst is ITOA
Hoewel het voor veel bedrijven misschien nog toekomstmuziek lijkt, is het voorkomen van incidenten door een voorspelbare it-omgeving enorm belangrijk. Juist vanwege de verstrekkende gevolgen. Met dit in het achterhoofd, is ITOA geen stip meer aan de horizon, maar dient het direct prioriteit te krijgen.
Volgens Gartner zal het aantal bedrijven dat een ITOA-strategie heeft ingericht de komende jaren alleen maar toenemen. Verwacht wordt dat in 2018 ruim 25 procent van de bedrijven bezig is met ITOA. Reden te meer voor organisaties om de reis van APM naar ITOA te starten.
Uit onderzoek van Research and Markets blijkt dat APM in 2016 naar verwachting een omzet realiseert van 2,17 miljard dollar (20 procent jaarlijkse groei) en ITOA 2,6 miljard dollar (35,2 procent jaarlijkse groei). Ook blijkt uit het onderzoek dat ITOA medio 2017 wereldwijd een grotere omvang heeft dan APM.
Products, processes en people
Organisaties die aan de slag willen met het ITOA-thema moeten zich beseffen dat een ITOA-strategie per bedrijf verschilt, aldus de ceo. ‘Niet alle businessprocessen zijn immers afhankelijk van technologie, terwijl er andersom processen zijn die niet kunnen plaatsvinden zonder it. Bovendien is het per organisatie verschillend welke databronnen relevant zijn voor een voorspelbare it-omgeving. Bij het implementeren ITOA moet echter altijd rekening gehouden worden met drie onderdelen: Products, Processes en People. Elk van deze deelgebieden dienen in lijn te worden gebracht met de ITOA-strategie om tot succes te komen.’
Products
Het is volgens Van den Berge noodzakelijk om met behulp van APM-systemen meerdere parameters te monitoren en de output centraal te verzamelen in een overkoepelend systeem. De software binnen dit systeem moet een bepaalde mate van intelligentie bevatten en beschikken over machine learning-eigenschappen, waardoor patronen en correlaties zichtbaar worden en het systeem slimmer wordt.
Processess
‘Monitoringprocessen moeten ingericht en gekoppeld worden aan businessprocessen. Een vervolgstap is het inrichten van afhankelijkheden tussen afzonderlijke parameters. Het proces dient zo ingericht te worden dat het zowel inzichten geeft voor de business als de it: een single point of truth waar beiden dezelfde taal spreken’, stelt de ceo.
People
‘Het slagen van ITOA is afhankelijk van mensen. Een uitgebalanceerd team is belangrijk. Er zijn specialisten nodig die de technische kant begrijpen, de tooling kunnen gebruiken en koppelingen kunnen maken met relevante databronnen. Ook zijn mensen nodig die de businessprocessen begrijpen, het belang van it kennen en de informatie kunnen interpreteren. Dit team vormt een brug binnen de organisatie om de kwaliteit van it te vertalen naar een succesvolle business’, meent Van den Berge.
Impact op hele bedrijf
Wat verder nog belangrijk is voor organisaties die aan de slag gaan met ITOA, is dat het impact heeft op het hele bedrijf, en niet louter op it. ‘ITOA kenmerkt zich door de sterke focus op de organisatiedoelstellingen. De behoefte van de business en het effect van diverse it-maatregelen op businessprocessen staat altijd centraal. Zo is ‘wat betekent een halve seconde vertraging op het systeem voor de business?’ een belangrijke vraag. Wat betekent het voor de helpdeskmedewerker als hij bij het zoeken in het crm-systeem altijd meerdere seconden wachttijd heeft? En welke invloed heeft de it-performance op de conversie en dus de omzet van een webshop? Dat is waar ITOA om draait: niet alleen een grafiek die vertelt of applicaties naar behoren presteren, maar ook wat er gaat gebeuren en hoe dit de business beïnvloedt’, besluit Van den Berge.
Martin van den Berge is oprichter en ceo van Ymor. Na eerst technische oplossingen te hebben bedacht en verkocht bij Data General en Hitachi, richtte Martin in 2003 Ymor op. Wat begon met kleinschalige detachering op het gebied van performance testing, is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met eigen performance monitoring software en een sterke visie op ITOA.