Luchtvaartmaatschappij British Airways kampt sinds maandagavond met een storing in het inchecksysteem. Hierdoor zijn er problemen ontstaan, en in sommige gevallen lange wachtrijen, op vliegvelden in onder meer London, Chicago, Berlijn, Rome en Schiphol. Saillant detail is dat de Engelse vliegtuigmaatschappij begin dit jaar aankondigde fors te willen besparen op ict.
De storing bij British Airways volgt op een recente, grote computerstoring bij de Amerikaanse vliegtuigmaatschappij Delta.
Volgens softwarecode-analyse-bureau Cast, is er sprake van een fundamenteel probleem, omdat luchtvaartmaatschappijen met allerlei kunst- en vliegwerk hun complexe en gefragmenteerde ict-huishouding in de lucht moet houden. ‘Als er een storing in de software ontstaat, is er het betere recherchewerk nodig om de oorzaak te achterhalen. Dat kost tijd en klauwen met geld’, aldus Bill Curits, onderzoeker bij Cast.
Dat British Airways vanwege de oplopende kosten zijn it-afdeling wil saneren door zo’n negenhonderd man weg te snijden (deels ontslag, deels outsourcing naar het TCS), zoals begin dit jaar bekend werd, lijkt Cast niet de beste uitweg. Die zit ‘m eerder in modernisering, versimpeling en standaardisatie, aldus het van oorsprong Franse bedrijf.