Microsoft mikt met zijn marketing op het verkeerde computertijdperk. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Microsoft is een meester in het slim vermarkten van technologie. Het grote bedrijf is niet altijd de eerste met een techniek of product, maar weet het vaak naar de massa te brengen. Marketing is daarbij een krachtig middel, waarmee Microsoft echter niet altijd raak schiet. Zo mikt de maker van Windows 10 en Surface-tablets nu op de iPad Pro, die volgens Microsoft geen echte computer is.
Een ‘echte computer’ is een machine met Intel-processors, usb-poorten voor muizen, een volledige uitvoering van Microsoft Office, en andere bekende elementen. Althans, dit is de argumentatie in Microsofts nieuwste ads. Deze marketingcampagne is van 2016, maar de boodschap reikt terug naar begin deze eeuw of zelfs naar de jaren negentig. Toen ‘echte computers’ desktops waren, en beige. Wat vind jij?
Het maatschappelijk proces “ICT” wordt niet ondersteund door een algemeen proces ontwerp voor apparatuur, waaronder “echten computers”, maar door merk-specifieke producten.
“Echte” computers zouden moeten werken volgens universele gebruikers specificaties en met elkaar moeten communiceren via één universeel en intrinsiek veilig communicatie protocol.
Zolang de maatschappij nog steeds achter merk-specifieke productstrategieën aanhobbelt bepaalt de producent…
Een computer volgens microsoft is nog altijd een apparaat met een operating system en de daaraan gekoppelde licentie. Een O/S moet je onderhouden en daarom heb je allerlei tools en software nodig….
Een computer is volgens mij een apparaat om gegevens te verwerken…de verschijning vorm als surface op tablet…die doet er eigenlijk niet toe.