Pieter Elbers, topman van KLM, wil meer investeren in technologie, onder meer in computerapparatuur en systemen waarmee het contact met klanten – passagiers – kan worden verbeterd. Het was hem opgevallen dat hij lopend door het bedrijf ‘computers uit het jaar-kruik’ tegenkwam.
Elbers deed zijn uitspraak tijdens een interne webcast voor het personeel van de vliegtuigmaatschappij. ‘Als ik door het bedrijf loop en ik zie Boeings 747 van 26 jaar oud, busjes van tien jaar oud en computers uit het jaar-kruik, dan wordt het tijd om te investeren in de vernieuwing van dit bedrijf. En de enige manier om te investeren is te zorgen dat we geld hebben om te investeren.’
KLM wil de komende vier jaar nog eens twee miljard euro investeren in nieuwe vliegtuigen, materieel en personeel. De president-directeur vindt dat de concurrentie de luchtvaartmaatschappij voorbij aan het streven is op het gebied van onder meer innovatie.
Om de investeringen mogelijk te maken wil KLM geld vrijmaken door op de kosten te letten en efficiënter te werken. Onder meer door het aantal vrije dagen in te dammen. Loonsverhoging is zeker geen optie voor de directie, die overhoop ligt met de FNV. De vakbond voert acties om een loonsverhoging af te dwingen. Daarnaast dreigt een pensioenconflict, nu KLM wil stoppen met het dempen van tekorten in de pensioenpot.
Moderne technologie
Volgens een zegsvrouw slaat de opmerking van topman Elbers vooral op de apparatuur waarmee het personeel moet werken dat direct in contact met de klant staat. ‘Die moeten in zijn ogen de beschikking krijgen over iPads met state-of-the-art software waarmee zij de klanten beter kunnen bedienen. Denk aan medewerkers die via zo’n iPad de reisgegevens en -historie van passagiers terplekke kunnen raadplegen. Het cabinepersoneel wordt bijvoorbeeld momenteel uitgerust met iPads.’
De woordvoerster benadrukt dat het niet gaat om verouderde backoffice-apparatuur. KLM investeert daarin voortdurend. ‘Dat doen we ook in kantoorautomatisering, maar Elbers wil vooral een statement afgeven dat KLM met moderne technologie moet werken, net als de concurrentie. En net als veel medewerkers, die thuis hiermee al langer omgaan met eigen apparatuur.’
Ook Topman Elbers van de KLM gaat voor de innovatie en niet voor de computers uit het jaar Kruik. Dat gaat niet om de backoffice, want daar wordt in geinvesteerd. Nee, om nieuwe vliegtuigen en iedereen een Ipad. Luchfietserij, zonder enige idee als ik het lees. Ook wordt er in personeel geinvesteerd lees ik. Maar dat is niet waar. Een luizige 1 procent loonsverhoging kan er niet af. Gemotiveerd personeel lijkt me iets belangrijker dan een Ipad. Een arrogante non-valeur deze man.
Welk probleem denkt meneer Elbers op te lossen door “computers uit het jaar kruik” te vervangen? Als ze werken, en als ze probleemloos werken, dan heeft hij geen probleem. Als ze probleemloos werken, maar op de korte termijn een probleem gaan opleveren heeft hij een punt.
En met nieuwe dingen haal je meestal ook nieuwe problemen in huis, dus hij moet erg oppassen dat hij het ene probleem niet gaat vervangen met een ander probleem (zeker niet als dat ander probleem groter is dan de eerste).