De vierde industriële revolutie maakt dingen mogelijk die voorheen onuitvoerbaar waren. Dit geeft organisaties in de maakindustrie de vrijheid om bijvoorbeeld over te stappen van het leveren van een product naar het leveren van een dienst. Een interessant voorbeeld hiervan zie ik bij het Duitse Kaeser Kompressoren. Van een leverancier van compressoren, actief binnen de maakindustrie en daarbuiten, zijn zij getransformeerd in een leverancier van compressed air – Kaeser levert lucht.
Deze transformatie is gerealiseerd nadat Kaeser een grootschalig project opstartte om bedrijfsprocessen te integreren. Hierbij werd IoT – de motor achter Industry 4.0 – ingezet om processen en devices via sensoren aan elkaar te koppelen. Het gevolg was dat Kaeser inzicht kreeg in de gehele productieketen, op basis waarvan het serviceniveau verhoogd kon worden. Service staat dan ook centraal in het vernieuwde businessmodel.
De voorspelbaarheid van onderhoud
Kaeser heeft toegewerkt naar één holistische en geïntegreerde IT-infrastructuur. Enerzijds leidde dit intern tot meer inzicht en overzichtelijke processen. Daarnaast heeft het koppelen van de volledige infrastructuur Kaesers processen voor het verwerken en oplossen van incidenten versneld en het serviceniveau richting de klant verhoogd.
Dankzij het grote netwerk van sensoren heeft Kaeser continue zicht op de status van elke compressor. Dit maakt predictive maintenance mogelijk en dat garandeert uptime voor de klant. Kaeser kon hierdoor afstappen van het zogenaamde ‘onderhoudscirceltje’ waarin al op voorhand was vastgesteld welke machine wanneer welke servicebeurt zou krijgen. Regelmatig kwam het onderhoud dan te vroeg, of erger nog: te laat. Nu zien monteurs op elk moment actuele informatie over de compressor en krijgen ze vooraf een waarschuwing wanneer een bepaald onderdeel aan vervanging toe is. Ze spelen proactief in op een vraag en kunnen rechtstreeks naar de klant.
Nog voor de monteur bij de klant is aangekomen kan hij gedetailleerd in hun machine kijken. De hele compressor is in een visuele applicatie in kaart gebracht: alle artikelnummers zijn via smartphone of tablet op te zoeken, evenals de volledige onderhoudshistorie. Het komt dus niet langer voor dat de monteur zonder het juiste onderdeel bij de klant komt. Ook het bepalen van de economische levensduur van de machine wordt hierdoor eenvoudiger. Op het gebied van service en dienstverlening verandert dat de zaken enorm.
Totaalinzicht
Bij Industry 4.0 staat het verbinden van alles centraal, ook van diensten en zaken die geoutsourcet zijn en je dus niet in eigen beheer hebt. IoT maakt het mogelijk eenvoudig informatie te delen met derde partijen. Eindgebruikers hebben via een cloud-based portal inzicht in de data van alle samenwerkende partijen. Dit creëert naast inzicht ook flexibiliteit.
Ook Kaeser deelt data via een dergelijke portal en geeft zijn klanten hiermee essentiële informatie en controle. Alle benodigde informatie is immers via dit netwerk op te vragen. Deze flexibiliteit bevordert samenwerking en maakt het aantrekkelijker voor klanten om voor Kaeser te kiezen.
Real time is de sleutel
Met IoT kunnen veel, voorheen onontkoombare, tussenstappen in het productieproces worden weggehaald. Hierdoor ontstaat de ruimte om vernieuwende businessmodellen te ontwikkelen. En wordt het mogelijk om maatwerk te leveren tegen de prijs van een massaproduct.
Dit alles vraagt om een IT-systeem met de rekenkracht om enorme hoeveelheden data te verwerken. Alle mutaties moeten dag en nacht vastgelegd en geraadpleegd worden. Daar is een krachtige database voor nodig. Heb je die kracht? Dan is alle informatie in real time beschikbaar en kun je nog beter inspelen op de vraag van je klant.
Met real time inzicht zijn buffers verleden tijd. Daarin zie ik de ware transformatie die bedrijven in de maakindustrie door zullen gaan maken.
Is dit dan IoI. Internet of Industry?