ING heeft zijn app voor mobiel betalen uitgebreid met een toepassing voor het sturen en betalen van betaalverzoeken via sociale media. Klanten kunnen via Whatsapp, Facebook, Twitter, LinkedIn een betaalverzoek aanmaken en delen met klanten van andere Nederlandse banken met een betaalrekening. De dienst werkt ook via e-mail of sms. Het verzoek kan worden betaald via iDeal, waarna ING er voor zorgt dat het bedrag direct terecht komt op de rekening van de ontvanger.
Jeroen Losekoot, manager marketing internet & mobiel bij ING, legt uit hoe het werkt: ‘De klant maakt zelf in de ING Mobiel Bankieren App een betaalverzoek aan op zijn smartphone. De app genereert vervolgens een link die de klant kan delen via welk online kanaal hij dat wil. Dit kan via social media zoals Whatsapp, Facebook en Twitter, maar ook via sms of e-mail. De betalende partij opent de link en betaalt vervolgens via iDeal. Het geld komt daarna direct op de rekening van de ontvangende partij.’
Met de nieuwe toepassing wil de bank betalingen met de ING Mobiel Bankieren App sneller en gemakkelijker maken. Klanten moeten eenvoudig een rekeningnummer kunnen delen en bijvoorbeeld een tweedehands aankoop kunnen doen.
Spraak en QR-code
Eerder lanceerde de bank een toepassing met QR-code die het intikken van een lang rekeningnummer moet vermijden. In september 2014 introduceerde ING het aanmaken van een betaalverzoek met stembediening van Nuance.
Op dit moment maken ruim 2,8 miljoen klanten gebruik van de ING Mobiel Bankieren App, die samen gemiddeld negentig miljoen keer per maand inloggen.
ABN
ABN Amro koppelde in juni 2016 al iDeal aan Whatsapp. Volgens de bank was die app de eerste betaal-app in Nederland waarmee consumenten onderling via Whatsapp (terug)betaalverzoeken kunnen sturen.
Geweldig, nu gaan de banken van alles koppelen aan iDeal. Ik zal de banken een geheimpje vertellen. Wij hebben sinds een aantal jaren een Single European Payment Area (SEPA) met Iban nummers in Europa, het zal jullie misschien ontgaan zijn. Jammer genoeg is iDeal een puur Nederlandse oplossing, werkt niet in het buitenland of voor buitenlandse consumenten. Dat rijmt dus niet. Is er dan ook een Europese iDeal? Ja, die heet MyBank, en bestaat al ettelijke jaren. Het is een initiatief van de European Banking Association.
Wat de banken dus eigenlijk zouden moeten doen is iDeal vervangen door MyBank! Dan heb je een Europese oplossing, zodat (op termijn) buitenlandse consumenten in Nederland, en Nederlandse consumenten in het Europese buitenland op een iDeal-achtige wijze kunnen betalen, zonder creditcards, PayPal etc. Dat is tenslotte de bedoeling van de invoering van de SEPA, Europa moet een groot economisch geheel worden waar consumenten in ieder land hun spulletjes kunnen bestellen.
Dus heren bankiers, graag wakker worden en MyBank invoeren. Niet zeggen “wij willen niet de eerste zijn”, want dat typische management smoesje houdt iedere voortgang tegen.
Geweldig, nu gaan de banken van alles koppelen aan iDeal. Ik zal de banken een geheimpje vertellen. Wij hebben sinds een aantal jaren een Single European Payment Area (SEPA) met Iban nummers in Europa, het zal jullie misschien ontgaan zijn. Jammer genoeg is iDeal een puur Nederlandse oplossing, werkt niet in het buitenland of voor buitenlandse consumenten. Dat rijmt dus niet. Is er dan ook een Europese iDeal? Ja, die heet MyBank, en bestaat al ettelijke jaren. Het is een initiatief van de European Banking Association.
Wat de banken dus eigenlijk zouden moeten doen is iDeal vervangen door MyBank! Dan heb je een Europese oplossing, zodat (op termijn) buitenlandse consumenten in Nederland, en Nederlandse consumenten in het Europese buitenland op een iDeal-achtige wijze kunnen betalen, zonder creditcards, PayPal etc. Dat is tenslotte de bedoeling van de invoering van de SEPA, Europa moet een groot economisch geheel worden waar consumenten in ieder land hun spulletjes kunnen bestellen.
Dus heren bankiers, graag wakker worden en MyBank invoeren. Niet zeggen “wij willen niet de eerste zijn”, want dat typische management smoesje houdt iedere voortgang tegen.
Geweldig, nu gaan de banken van alles koppelen aan iDeal. Ik zal de banken een geheimpje vertellen. Wij hebben sinds een aantal jaren een Single European Payment Area (SEPA) met Iban nummers in Europa, het zal jullie misschien ontgaan zijn. Jammer genoeg is iDeal een puur Nederlandse oplossing, werkt niet in het buitenland of voor buitenlandse consumenten. Dat rijmt dus niet. Is er dan ook een Europese iDeal? Ja, die heet MyBank, en bestaat al ettelijke jaren. Het is een initiatief van de European Banking Association.
Wat de banken dus eigenlijk zouden moeten doen is iDeal vervangen door MyBank! Dan heb je een Europese oplossing, zodat (op termijn) buitenlandse consumenten in Nederland, en Nederlandse consumenten in het Europese buitenland op een iDeal-achtige wijze kunnen betalen, zonder creditcards, PayPal etc. Dat is tenslotte de bedoeling van de invoering van de SEPA, Europa moet een groot economisch geheel worden waar consumenten in ieder land hun spulletjes kunnen bestellen.
Dus heren bankiers, graag wakker worden en MyBank invoeren. Niet zeggen “wij willen niet de eerste zijn”, want dat typische management smoesje houdt iedere voortgang tegen.
Nog een keertje … (de eerste Teletubbies kinderen hebben hun HBO diplomaatje).