Vertegenwoordigers van branche-organisatie Nederland ICT en belangenorganisatie voor werkgevers VNO-NCW vinden dat ict-lessen en programmeren een vast onderdeel moeten worden van het basis- en voortgezet onderwijs. Dat staat in een verkiezingsmanifest dat beide organisaties hebben gepresenteerd.
De organisaties slaan de handen ineen om de ontwikkeling van de digitale economie bij het volgende kabinet onder de aandacht te brengen. Als startschot van die gezamenlijke missie heeft Lotte de Bruijn, directeur van Nederland ICT het verkiezingsmanifest ‘Groei door Digitalisering’ overhandigd aan VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer.
De Boer: ‘Lessen in ict en bijvoorbeeld kennis van programmeren moeten een vast onderdeel van het basis- en voortgezet onderwijs worden. In deze tijden van robotisering en digitalisering is dit essentieel om later mee te kunnen komen. Willen we concurrerend blijven en mensen perspectief blijven bieden dan moet je kennis van ict hebben, ongeacht wat je later worden wil.’
Nederland ICT-directeur Lotte de Bruijn stelt: ‘Met ict als drijvende kracht liggen er kansen voor alle sectoren, zoals logistiek, zorg, onderwijs, landbouw. Daar hoort een kabinetsvisie bij die losse ministeries overstijgt. Alleen zo kunnen we de kansen van digitalisering optimaal benutten.’
Nederland ICT
In maart 2017 staan verkiezingen voor de Tweede Kamer op de agenda. Organisaties komen met verschillende manifesten voor het nieuwe kabinet.
Eind juni 2016 presenteerde Nederland ICT een manifest voor de digitale economie, waarin de vereniging het volgende kabinet oproept een visie op de digitale economie te ontwikkelen. VNO-NCW, MKB Nederland en LTO Nederland lanceerden kort daarvoor NL Next Level. Dat is een campagne om het nieuwe kabinet te inspireren om Nederland naar de economische wereldtop te brengen.
Het is begrijpelijk waarom deze organisaties die zouden willen. Echter slaan zij volledig de plank mis omdat zij blijk geven van weinig kennis te hebben hoe het onderwijs er eigenlijk voor staat. Zoals vandaag je op het journaal ook weer kon horen dat kinderen tegenwoordig moeite hebben met het schrijven van verhalen omdat het onderwijs daarin tekort schiet.
Oftewel dat het onderwijs ook in deze tekort schiet met het verzorgen van de nodige basis kennis waardoor al het extra wat er op school geleerd wordt ook bijdraagt aan een versplintering van de kennis die je op school op doet. Dat allerlei lobby groepjes zich daar mee willen bemoeien is een van de mede redenen waarom het basisonderwijs is verslechterd.
Waarom zou een toekomstig bakker, verpleegster of loodgieter iets hebben aan ICT lessen of zelfs aan programmeren? Dat zijn specialismen in hun eigen domein. Die zullen zich waarschijnlijk hoogst ongelukkig voelen om een vak opgelegd te moeten krijgen met iets waar ze wellicht geen aanleg voor hebben en dus vaak ook niet interesseert. Wat mij betreft heeft het dan ook niets in het basis onderwijs te zoeken. Immers krijg je ook niet op een basisschool lessen in bakken, verplegen of loodgieten.
Dat ICT vaardigheden een mogelijk keuzevak voor het voortgezet onderwijs zou kunnen zijn is een mogelijke optie maar ook daar zal een algemeen niveau voor de lesstof bepaald moeten worden dat ervoor zorgt dat basiskennis wordt opgedaan en niet specialistische kennis die je op een specifieke opleiding hoort te leren.
Alleen al het feit dat er over het vak ICT wordt gesproken geeft al aan dat er totaal geen idee achter zit. Misschien wordt het eens tijd om de huidige lesstof te vervangen en juist binnen de huidige vakken in te zoomen op de aspecten die van belang zijn in de technologie sector, meer aandacht voor Algoritmen en datastructuren, statistieken, etc. Stimuleer ook juist het creatieve aspect van de technologie sector, daarmee maak je het natuurlijk heel aantrekkelijk voor kinder.
Naast algoritmen zou je ook normalisatie en informatie analyse moeten doceren. Dat zijn zaken waar je ook buiten de IT nut van hebt.
Je kan je inderdaad afvragen waarom er wel grieks en latijn en frans wordt gegeven en geen informatica. Overigens wordt er op veel scholen inmiddels informatica gegeven.
Bijna niemand heeft iets aan latijn, grieks en frans. Frans alleen als je er naar op vakantie gaat.
Latijn en grieks alleen voor de cultuur. Ik zie maar weinig mensen hun brood verdienen met grieks en latijn behalve als leraar.
Het nut is bijna recht-evenredig met de diepgang waarmee deze lessen worden gegeven.
En er zit maar een beperkt aantal uren in een week. Welke vakken laten we hiervoor varen? Taal? Rekenen?
Wees reeel. Algemeen computer gebruik (wat al eerder is gesuggereerd) is misschien nog nuttig, maar de meeste leerlingen “leren” dit op straat (het is wat dat betreft net sexuele voorlichting).
Creeer een speciale leerrichting ICT (naast de nu bijna standaard Alfa en Beta richtingen) en laat de leerlingen met de voeten kiezen of dit nut heeft. Dan kunnen de budgetten ook beter worden geregeld (en het corps leraren die er verstand van hebben).
Zullen we eerst eens beginnen de leraren de benodigde kennis bij te brengen?
Daar waar de ene leraar al volop gebruik maakt van digibord, gebruik internet ter ondersteuning (kinderen dingen op laten zoeken) en interactief lesmateriaal, houdt de ander vast aan boeken, pen en papier.
Dito met leraren die alleen PowerPoint kennen, en geen idee hebben hoe ze een open office presentatie moeten openen.
Het is nu al moeilijk om een timmerman te vinden. Laat staan als iedereen kan programmeren
Iedereen moet leren programmeren? In welke taal dan alstublieft? Enig idee hoeveel computer talen er zijn? Veel meer dan menselijk talen. Veel programmeurs kunnen al niet eens programmeren, laat staan dat jan en alleman dat moet gaan doen. Ik had laatst nog een hele discussie met ‘programmeurs’ die het verschil niet kennen tussen een script taal, en een taal die je kunt compileren en linken. Je kunt natuurlijk een speciale onderwijs taal bedenken, maar die ‘ontsnapt’ dan uit de school naar de ‘echte’ ICT. Dat hebben we al eens meegemaakt, zo zijn C en Pascal ook ontsnapt. Beide waren nooit bedoeld voor productie, maar toch zitten nu hele hordes programmeurs in C te maggelen, terwijl dat niet meer is dan een geglorificeerde assembler die alleen door heel kundige programmeurs voor specifieke doelen gebruikt zou moeten worden. Het levert van die prachtige niet te onderhouden software op.
Veel mensen kunnen helemaal niet omgaan met een PC. Leer ze dat maar eens, software en driver updates inrollen, backups maken, virus bescherming, en ga zo maar door. Jammer genoeg is dat nodig, want de industrie heeft dat nog niet zodanig voor elkaar dat zoiets automatisch goed gaat. Veel mensen hebben privé en beroepsmatig een eigen PC nodig, en hoe vaak komt het voor dat ze de zaak in het honderd jagen en belangrijke gegevens kwijt zijn?
Leren omgaan met computers, Ja. Programmeren? Onzin, behalve voor leerlingen die die kant op willen.
@Dirk Munk: Pascal en C zijn hele verschillende talen. Pascal was initieel specifiek ontworpen vóór het onderwijs. UNIX en Linux werden in C geschreven; Inderdaad ongeschikt voor productie.. /sarcasm off
Het hele verhaal komt een beetje over als ‘de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet’.
Alleen in het slot betoog kan ik me wel vinden. Het is onzin om iedereen programmeren te laten leren.
Ja, Unix en Linux werden in C geschreven. Echter Unix is ook een onderwijsproject geweest, nooit bedoeld voor productie. Het is ontworpen op de PDP-7 als een project voor studenten. Vandaar dat allerlei zaken zoals bijv. security er standaard helemaal niet inzaten, en later er met plakband en nietjes aan vast gemaakt moesten worden. Als studenten met zoiets hebben leren werken op een school / universiteit, dan willen ze later in het bedrijfsleven niet iets nieuws gaan leren, dus zo kwamen Unix, C en Pascal in de productiesfeer terecht.
Meneer Wirth die Pascal ontworpen heeft, schreef het inderdaad voor het onderwijs, en hij was er ook helemaal niet blij mee dat het in productie gebruikt werd. Hij wilde dat Modula-2 gebruikt werd (gebaseerd op de Pascal syntax), en anderen wilden dat het ADA werd (ook gebaseerd op de Pascal syntax). Van die laatste taal is mij wel eens verteld dat je na een eerste compilatie van een programma waarschijnlijk meer foutmeldingen dan programma regels hebt, maar als als er eenmaal “no errors” onder staat, dan doet het programma waarschijnlijk ook wat je wilde. Dus buitengewoon geschikt voor hoogst betrouwbare programma’s, en daarom wordt het ook niet gebruikt. In C maggelen is veeeeeel leuker.