‘Organisaties benutten de voor hen relevante data niet ten volle’, aldus founding partner Ollie Dapper van de in 2013 opgerichte firma Xomnia, die zich richt op de analyse van big data. Het in Amsterdam gevestigde bedrijf telt momenteel dertig medewerkers die volgens Dapper organisaties helpen om onbenutte big data-kansen te benutten.
Dapper: ‘Wij helpen bedrijven door datagedreven projecten in samenwerking met hen te realiseren, kennis omtrent big data over te dragen in trainingen, organisaties te ondersteunen met data scientists en big data engineers middels een traineeshipconstructie en door hen te helpen de juiste big data analyse tooling in te zetten.’
Hoe is het allemaal zo begonnen? ‘We zijn gestart met het ontwikkelen van een tool om social media data te ontsluiten en koppelbaar te maken met interne bedrijfsdata. Vanuit die bij elkaar gebrachte data kwamen allerlei vraagstukken los’, vertelt de founding partner. Bijvoorbeeld of je op basis van data klantgedrag of productinteresse kunt voorspellen. Maar ook of je events zoals inbraken kunt voorspellen en of deze voorspellingen ook met machines gedaan kunnen worden. En wat als we ongestructureerde data hebben, zoals teksten en foto’s, kun je daar ook informatie uit ontsluiten?’
‘Gaandeweg hebben we de interne productontwikkeling op een laag pitje gezet en hebben we ons volledig toegelegd op maatwerk-vraagstukken bij klanten’, vervolgt Dapper. ‘Aanvankelijk hielden we alle kennis bij onszelf, tegenwoordig is het delen van kennis juist een onderscheidende factor van Xomnia, dit borgen we middels trainingen en traineeships.’
Technisch biedt Xomnia inmiddels zowel de onderliggende infrastructuur om data (al dan niet realtime of op grote schaal) te ontsluiten, op te slaan en te verwerken, als ook de ontwikkeling van de toepassingen daarbovenop. ‘Hierbinnen zijn we sterk in het geautomatiseerd analyseren van ongestructureerde informatie om voorspellingen te kunnen doen of informatie te categoriseren’, meent de co-founder.
Bedrijfsontwikkeling
De Amsterdammer is Xomnia gestart met twee compagnons. ‘Dit waren een business developer en een business intelligence expert. Zelf heb ik me toegelegd op de algehele bedrijfsvoering en het projectmanagement. Andere leden van het team bij aanvang waren een data scientist en een big data engineer. We hebben de business developer met wie we opgestart zijn eind 2015 uitgekocht. Daar zijn uiteindelijk drie andere partners voor aan boord gekomen. Eén voormalig opdrachtgever, die een stuk ervaring aan onze organisatie heeft toegevoegd op het gebied van onderliggende data-architectuur en-infrastructuur en ook zeer ervaren is in kennisoverdracht via trainingen. Daarnaast hebben we een nieuwe business developer die ook sterk is in recruitment, wat vrij essentieel is in de huidige gespannen markt. Tot slot is ook een goede vriend van mij aangesloten als partner. Hij heeft de nodige kennis meegebracht over het vormgeven van traineeships en is dan ook verantwoordelijk voor het traineeprogramma.’
Big data wordt volwassen
Met de groei van Xomnia zit het volgens Dapper wel goed. ‘Dit jaar groeit ons bedrijf met 500 procent, nadat we afgelopen jaar ook al met 300 procent gegroeid zijn. Of dit te maken heeft met een aantrekkende markt, een groter marktaandeel of beide is voor ons lastig te bepalen. Wel geloof ik dat wij ons steentje bijdragen in het doorontwikkelen van de markt. Dit doen we door bewustwording te creëren over de mogelijkheden die big data analyse biedt in trainingen en bij events. Omdat datagedreven als bepalende succesfactor steeds belangrijker wordt, is het mijn overtuiging dat organisaties in de toekomst meer en meer zelf willen doen, kennisoverdracht is daarom key.’
Concurrentie en samenwerking
Dapper stelt dat er veel spelers zijn in zijn vakgebied. ‘Onze concurrentie verschilt dan ook per type dienstverlening en expertisegebied. Op de expertise big data engineering zijn er andere partijen die met ons concurreren dan binnen de expertise data science. Dit geldt ook binnen de expertise advanced business intelligence. Deze laatste tak is sowieso een meer verzadigde markt. De koppeling met de andere twee expertises is echter essentieel en dat is iets wat weinig partijen kunnen leveren, vandaar dat we dit domein omarmd hebben. Xomnia is de eerste partij in de Benelux die een data science traineeship ontwikkeld heeft. Hier springen nu ook andere partijen op in. Er zijn trainingsbureaus en universiteiten met wie we samenwerken op het gebied van trainingen. Met andere bureaus, concullega’s of zelfs kennisinstellingen concurreren we weer.’
Doorontwikkeling
De oprichter is tevreden over de ontwikkeling van zijn bedrijf. ‘We zijn meer en meer in staat om organisaties vanuit een proof of concept, training of andersoortig eerste actie door te ontwikkelen naar accounts die we op lange termijn mogen ondersteunen. Dit geeft veel voldoening, omdat het een bevestiging is voor de activiteiten die we ontplooien met die organisaties. Daarnaast is het fantastisch dat we zowel bedrijven als KLM, ABN Amro en Randstad, als overheidsinstellingen zoals het UWV, diverse gemeenten en de Nationale Politie mogen bedienen. Daarnaast bedienen we ook steeds vaker het mkb.’
Ook financieel loopt alles volgens de Amsterdammer inmiddels op rolletjes. ‘Tot op heden heeft Xomnia zijn eigen groei gefinancierd. Dit was in het begin extreem uitdagend, maar is nu goed onder controle. We draaien gezonde marges en kunnen vanuit daar prima doorgroeien en opschalen waar nodig.’ Dapper staat open voor een strategisch partnership.
‘Opschalen vanuit de eigen cashflow brengt in ons geval beperkingen met zich mee. Het dwingt ons voorzichtig te ondernemen en daarmee de continuïteit van Xomnia zoveel als mogelijk veilig te stellen. We inventariseren op dit moment wat het zou betekenen als een grote partij vanuit een strategisch partnership zou instappen, het zou een serieuze overweging kunnen zijn.’
Toekomstplannen
Voor Dapper zijn de groeiambities duidelijk. ‘We liggen op schema om ons target van 500 procent groei in 2016 te halen. Xomnia is ruim drie jaar na oprichting één van de sterkste spelers in de big data niche waarin we opereren. Deze positie willen we behouden en uitbouwen in de Benelux. Daar horen stevige groeicijfers bij, een uitdagende maar realistische positie voor 2017 hebben we echter nog niet vastgelegd.’ De grootste uitdaging is volgens de oprichter de interne organisatie. ‘We moeten ervoor waken dat we de volgende onvermijdelijke groeispurt goed aankunnen, omdat het risico bestaat dat we onszelf anders voorbij groeien.’