Alleen het woord ‘traag’ typen in Google, geeft al direct drie opties met een aanvulling ‘internet’. Dit is niet zo vreemd, want op vele webpagina’s staan koppen als ‘Driekwart van Nederland ergert zich aan traag internet’. Ook uit online onderzoek van BIT blijkt dat de snelheid van zakelijke internetverbindingen door de Nederlander als grote frustratie wordt gezien.
Voorheen stond Nederland nog hoog op de wereldlijst met de snelste internetverbindingen. Inmiddels zijn we afgezakt en is er een verschil van maar liefst 10,1 Mbps met de nummer één. Het is zorgwekkend dat we steeds verder achter komen te liggen op het gebied van internetsnelheid. Op de lange termijn zorgt dit probleem ervoor dat innovatie achterblijft. Welke rol kan glasvezel spelen in dit probleem en wat kunnen bedrijven zelf doen om de snelheid van hun internetverbinding te verbeteren.
Glasvezel is goede start voor innovatie
Door de snelle ontwikkeling van internettechnologieën is de economie van Nederland sterk geworden. De adoptie van het internet verliep erg snel en stelde Nederland in staat in de eigen achtertuin te innoveren. Bedrijfsprocessen van organisaties zijn inmiddels dan ook (volledig) afhankelijk van internet. Vertragingen in het internet zorgen er voor dat bedrijfsprocessen veel minder efficiënt verlopen en dat bedrijven op de lange termijn niet snel genoeg kunnen innoveren. Daarom is het logisch om te kiezen voor de snelste verbinding.
Toch zijn veel bedrijven nog niet overgestapt op glasvezel. De grootste drempel voor deze overstap zijn de kosten. Zeker voor kleinere organisaties en start-ups is het een flinke investering. Glasvezel zorgt ervoor dat Nederland als innovatieland op de kaart blijft staan. Echter laat de praktijk zien dat er wel iets moet veranderen voordat het zover is.
Samenwerking van belang
Grote bedrijven zijn in staat om de uitrol van glasvezel zelf te regelen. De kleinere ondernemingen daarentegen zijn niet in staat om dit zelf op zich te nemen vanwege de hoge kosten. Zij moeten met meerdere bedrijven samenwerken. Hoe groter de afstand voor de glasvezelverbinding, hoe hoger de investering. Glasvezelbedrijven stellen vaak een minimum aan het aantal bedrijven dat belangstelling moet hebben voor glasvezel, anders wagen zij zich er niet aan.
Als we buiten Nederland kijken, zien we dat buitenlandse overheden gebruikmaken van meer stimuleringsmaatregelen voor het bedrijfsleven. Om Nederland op de kaart te houden als innovatieland zou de overheid hier dan ook een veel prominentere rol moeten spelen met betrekking tot glasvezel uitrol voor de Nederlandse bedrijven.
Het recht van de klant
Dat de investering in glasvezel een flinke kostenpost is, is nu wel duidelijk. De kosten moeten dan ook weldegelijk opwegen tegen de voordelen voor uw organisatie. Echter zijn er ook zaken waar u nu al op in kunt gaan om de huidige internetverbinding te optimaliseren. Ik noem er drie.
1. Storing: wat is de oplossing in de sla?
Een geloofwaardige inspanningsverplichting, een competente en bereikbare helpdesk en open communicatie heeft meer waarde, dan een vergoeding bij een storing. In de meeste sla’s komen afspraken voor als ‘U krijgt 25 procent van het abonnementsgeld vergoed bij een storing’. De waarde daarvan is zeer beperkt als er bijvoorbeeld dertig werknemers hun werk niet kunnen uitvoeren. De arbeidstijd die verloren gaat is vele malen kostbaarder. Door middel van het stellen van de juiste vragen aan uw is, kunt u bepalen of er geleverd wordt (of gaat worden) waar u behoefte aan heeft.
2. Vraag naar routing policies
Het komt vaak voor dat u minder Mbit kunt gebruiken dan met de isp is afgesproken. Dit kan liggen aan de manier waarop de leverancier het netwerk heeft vormgegeven. Veel providers leveren een snelle internetverbinding aan de voorkant, maar aan de achterkant is de bandbreedte naar het internet niet altijd beschikbaar. Ervaart u de beschikbare bandbreedte als een probleem voor de internetsnelheid en wordt dit niet aan de voorkant veroorzaakt? Dan is het van belang om vragen te stellen aan uw isp. Het probleem zit dan waarschijnlijk aan de achterkant. Denk aan vragen als: Hoe zien de routing policies eruit en wat zijn de bottlenecks in het netwerk? Door hier inzicht in te krijgen, bent u beter in staat een goede keuze te maken voor een provider of eventueel afspraken te maken met betrekking tot uw verbinding.
3. Beschikbare bandbreedte
Daarnaast is het goed om na te gaan wat er voor afspraken zijn gemaakt in de sla omtrent de beschikbare bandbreedte en hoeveel Mbit’s de isp daadwerkelijk moet leveren. Wat is het minimale percentage van het aantal afgesloten Mbit’s die u moet kunnen benutten en wat zijn de bijbehorende beperkingen? Leveranciers moeten open en transparant met u communiceren over zowel de sla als de problemen die in het netwerk optreden.
Blijf vragen stellen
Het is zeker de moeite waard om uit te zoeken of glasvezel voor uw organisatie haalbaar is. Het bedrijfsleven is nergens meer zonder internet en hoe sneller, hoe beter. Op welke manier uw organisatie ook is aangesloten op het internet, blijf vragen stellen met betrekking tot de snelheid van uw verbinding. Nederland staat bekend als een ondernemend en innoverend land, dat laten we toch niet aan ons voorbijgaan?
“Vertragingen in het internet zorgen er voor dat bedrijfsprocessen veel minder efficiënt verlopen en dat bedrijven op de lange termijn niet snel genoeg kunnen innoveren. Daarom is het logisch om te kiezen voor de snelste verbinding.”
Goed, de snelste dus, want Gartner zegt dat we moeten innoveren en wat Gartner zegt dat zegt iedereen.
Maar hoe dan ? Glasvezel, lezen we. Maar das weer duur en dan kan het nog traag zijn. Moet ik mijn advocaat de SLA laten checken, mijn network guru de routing policies laten opvragen, mijn statisticus loslaten op de bandbreedte over-dimensionering percentages ?
Moeilijk allemaal 🙁
Zit ik nu de BGP tabellen te onderzoeken op beschikbare Neighbor fallover peering sessions. De folder sprak anders over ontzorgen en stond vol met plaatjes van van blije gezichten van mooie mensen..
Gelukkig krijgen we root cause analysis tips bij problemen : “wordt het niet aan de voorkant veroorzaakt?”, “Het probleem zit dan waarschijnlijk aan de achterkant” 🙂
Gezegd wordt dat het zorgwekkend is dat Nederland is afgezakt op de ranking. Volgens de Akamai ranking staat Nederland wereldwijd op plaats 8 en plek 5 in Europa met een gemiddelde van 18 Mbps. Ook heeft 95% van alle gebruikers een capaciteit van boven de 4 Mbps. Dat lijkt allemaal niet zo zorgwekkend als dat het lijkt.
In het artikel wordt volledig uitgegaan dat de ’traagheid van het internet’ wordt veroorzaakt door de beschikbare bandbreedte. Maar is dat zo. En wat wordt verondersteld met ‘internet’. Ik denk voornamelijk webpagina’s bezoeken, want dat is waar een gemiddelde gebruiker mee te maken heeft. Die hebben niet zoveel met het wachten op backupprocessen van doen bijvoorbeeld.
En juist voor webpagina’s wordt bandbreedte capaciteit minder en minder een issue. Daar zit hem het wachten en/of ergernis niet in. Het is vooral het wachten op de server en het verwerken van alle objecten in de browser. Responstijden van veruit de meeste webpagina’s worden (tegenwoordig) in mindere maten beïnvloed door de bandbreedte. Vanaf 10 Mbps wordt het verschil weinig merkbaar (uitzonderingen daargelaten). De ergernis zit hem vooral trage webapplicaties in het geheel. Wachten op de server, zware clientverwerking. Glasvezel gaat daar weinig aan bijdragen ben ik bang.
Ook wij zijn laatst overgegaan naar glasvezel. Van een 130/40 Ziggo lijntje naar 10/10 Gbps glasvezellijn. Die extra bandbreedte capaciteit is interessant voor heel veel zaken, maar niet direct voor eindgebruikers van kantoorautomatisering. En juist deze groep haal ik uit dit artikel dat die baat zouden hebben bij meer nog snellere lijnen. Of niet?
Internet kent maar één beperking, de netneutraliteit discussie die QoS onmogelijk maakt waardoor je SLA gewoon een loze belofte is. Als ik de clausules van providers even doorspit dan lijkt dit het verkiezingsprogramma van VVD waar gevolgschade van verkeerde keuzen uitgesloten wordt op verantwoording op de cijfers.
Wacht even, als ik aan de voorkant een goede snelheid heb maar aan de achterkant niet dan is er wat mis gegaan met de transitie naar de cloud doordat het ‘koppelvlakken circus’ niet inzichtelijk is gemaakt. De inbound en outband policies in de routering van non-persistent connecties zijn veelal het resultaat van een verkeerde plaatsing van services als we kijken naar de ketens.
Er zijn ondertussen genoeg tools welke het Application Depencies Discovery Model op basis van webtechnologie inzichtelijk maken middels TCP/IP fingerprinting, iets schaarser is de kennis over SCSI als we kijken naar de back-end latency in I/O pad. Geheim van de smid gaat om ‘application consitency groups’ welke feitelijk om de specifieke waardeketen van een business proces gaat die een grote afhankelijkheid hebben in het delen van data.
De plotselinge piek van een maandverwerking is uiteindelijk heel voorspelbaar als je weet hoe de hazen lopen, het QoS probleem van prioriteiten gaat om het afvlakken van deze pieken zodat je niet 29 dagen teveel betaald voor de bandbreedte die je niet gebruikt. Simpele oplossing die de belastingdienst hierbij gebruikt is het verruimen van de aangifte periode.