Het jaar gratis Windows 10 is meer dan marketing. Microsoft verdient eraan. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Het gratis weggeven van Windows 10 aan eindgebruikers dat Microsoft een jaar lang heeft gedaan, is meer dan een marketingstunt. Deze promotie-actie voor het nieuwe besturingssysteem is óók meer dan een aanjaagmiddel voor de kip-ei situatie van OS-gebruikers en app-developers. Voor elk nieuw platform of systeem wachten gebruikers op toepassingen en wachten software-ontwikkelaars op gebruikers.
Microsoft heeft weliswaar zijn ambitieuze doel van een miljard Windows 10-apparaten in twee tot drie jaar losgelaten, toch zit de actuele Windows-versie op een respectabele 350 miljoen draaiende installaties. En dat levert Microsoft geld op. De omzet uit de kleine zoekmachine Bing, default in Windows 10 en verplicht voor spraakassistent Cortana, groeit flink. De Bing-inkomsten zitten boven de vijf miljard dollar en liggen op koers om de jaaromzet uit Windows-consumentenverkoop te overstijgen, schrijft persbureau Bloomberg. Kortom, gratis Windows geeft Microsoft geld. Wat vind jij?