It’ers lokken met gratis bier is geen goede wervingsmethode. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Het is wellicht nog geen volledige herleving van de wilde wervingstijden in de ict-industrie toen studenten snel werden gestrikt en sollicitatiegesprekken werden gevoerd in de showroom van de lease-autodealer. Toch doemt er een nieuw lokmiddel op: gratis bier (of: de bedrijfsborrel 2.0?).
Net zoals lokken met lease-auto’s toen vooral snelle jongens aantrok, zal drank en feestjes op de zaak bepaalde mensen wel – en andere mensen juist niet – aantrekken. Het neigt naar de brogrammer-cultuur die bekend is van de start-up scene en de cynische maar rake tv-serie Silicon Valley. Uiteindelijk zal dit ict-werkgevers en de -industrie geen goed doen. Wat vind jij?
Van die wilde wervingstijden merk ik anders bitter weinig. Eerder dat men nog kritischer en nog meer kortaf is geworden. Wellicht dat het ook een voorbode is van de leeftijdsdiscriminatie die er ook voor mij aan zit te komen. Of dat de samenleving in zijn geheel aan het verharden is.
Als bier een selectiecriterium is bij het zoeken naar een baan ben je je studententijd blijkbaar nog niet ontgroeid (en daarmee wellicht ook nog niet geschikt voor de serieuze arbeidsmarkt)
Af en toe een afdelingsborrel is best te doen, maar als je zelf ook een sociaal leven hebt, en / of kinderen naar sportclubs, feestjes etcetera moet brengen, schiet een wekelijkse borrel (waarover onlangs werd gesproken) er al snel bij in.
De reden waarom het niet lukt is in mijn ogen nogal logisch. Er zijn te weinig it’ers. bedrijven moeten buiten de kaders gaan denken. Er lopen in Nederland heel veel mensen rond die wel het IT-talent hebben maar hier geen studie voor gevolgd hebben. Mijn bedrijf heeft hiervoor de Createment methodiek voor ontwikkeld. Dat werkt!
Gratis bier, redelijk buiten kaders gedacht zou je zeggen.
Maar het gaat Jeroen niet ver genoeg. Je moet vooral ook geen IT studie gevolgd hebben.
Weer een methodiek. Dat werkt!
De schrijver mist de kern van het ‘bier’-verhaal. Deze kern is dat medewerkers heden ten dage meer zoeken in een werkgever. Ze zijn op zoek naar onderscheidend vermogen, een fijne en prettige werkplek. Die kunnen traditionele, logge ict-dienstverleners vaak niet meer bieden.
Hippe, trendy bedrijven zorgen ervoor dat medewerkers met plezier naar hun werk gaan. En ja daar hoort een gratis biertje bij, borrelen met je collega’s, samen sporten, evenals gratis lekkere versgemalen koffie. En ook op tijd de successen vieren.
Dus niet een werkgever die je een kwartje in een vieze koffieautomaat laat stoppen 🙂