Apple is bewonderd, verguisd en veel geïmiteerd. Toch is het onnavolgbaar. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Apple heeft een flinke, dubbelzijdige reputatie; voor innovatie en toch ook imitatie – of: sluwe combinatie – van reeds bestaande technologie en producten. Ondanks de kritiek weet Apple goed te scoren met zijn aanpak: het bedrijf draait enorme omzet en winst, plus het heeft anno nu een ontzagwekkende marktwaarde. Dat levert meer dan alleen bewondering op: succes leidt tot navolgers en imitators.
Het voorbeeld van Apple volgen blijkt echter nog altijd makkelijker gedacht en gezegd dan daadwerkelijk gedaan. Zie maar de huidige situatie van de Chinese smartphonemaker Xiaomi, die eerder is bestempeld als ‘het Chinese antwoord op Apple’. Xiaomi imiteert zelfs compleet met de betiteling ‘de Steve Jobs van China’ voor de ceo van het bedrijf dat niet aan marketing doet, maar dat slim overlaat aan zijn fanatieke klanten, annex fans. Xiaomi zit in zijn grote thuismarkt in de problemen, ironisch genoeg door Chinese concurrentie. De nu meer in zicht komende lancering in de VS kan dus slechts een vlucht naar voren zijn. Wat vind jij?
Apple valt prima te immiteren (zie jullie aangehaalde voorbeeld uit China). Alleen /laat/ Apple zich niet immiteren.
Zodra er ook maar iets is wat ruikt naar Apple, vallen er een enorme hoeveelheid advokaten erop.
De door jullie aangehaalde hoge omzet wordt voornamelijk bereikt door stug en consistent gebruik te maken van standaarden die alleen standaard zijn bij Apple. Maar ook door regelmatig standaarden te wijzigen op een dusdanige manier dat het niet meer backward compatible is (zie bijv. de stekkertjes om op te laden of gegevens uit te wisselen).
Als je eenmaal aan Apple zit, zit je er blijvend aan vast of je hebt maar beperkte gebruiksmogelijkheden (wel eens geprobeerd een iPod op een Linux machine bij te werken? Dat is behoorlijk uitdagend kan ik je vertellen).
Het is maar net wat je bedoelt met “Apple imiteren”. Hun producten nabouwen is niet zo moeilijk. Maar het grootste bedrijf ter wereld worden dankzij de ontwikkeling van slechts een handjevol producten, zoals Steve Jobs deed, dat is een ander verhaal. Daarvoor moet je als CEO de passie hebben om helemaal te gaan voor het (in jouw ogen) best mogelijke product en ondanks de druk van aandeelhouders en consumenten het lef hebben om de productlanceringen uit te stellen en door te gaan met ontwikkelen totdat je helemaal tevreden bent.
Ik wou dat meer bedrijven Apple imiteerden in plaats van alleen maar Apple-producten te imiteren (inclusief – op dit moment – Apple zelf).
Merk als gebruiker helaas een groeiende weerstand tegen Apple vanwege de oneigenlijke belastingdeals die zij – en andere bedrijven- weten te sluiten om hun fair share belasting te ontduiken.
Stel voor als gebruikers van de diverse bedrijven een stevig afkeurend tegengeluid te laten horen en waarmogelijk ook alternatief te gaan kiezen als consument tegen dit soort wanstaltig gedrag van bedrijven én overheden. Wie wil geen 0, 05 % belasting betalen. Name & shame bedrijven, en overheidsambtenaren welke zich hiermee verrijken. Follow & hunt the money thiefs.