De Amerikaanse Endurance International Group heeft het van oorsprong Nederlandse AppMachine volledig overgenomen. Vorig jaar nam het bedrijf al 40 procent van de aandelen in AppMachine over voor ruim veertien miljoen euro. Endurance wil met deze overname het voor mkb’ers nog makkelijker maken om hun online aanwezigheid uit te breiden. Financiële details zijn niet bekend gemaakt.
AppMachine levert bouwstenen om een app of website te bouwen. Daarnaast biedt het e-commerce-oplossingen en social-mediamanagement tools. In februari 2015 werd 40 procent van de aandelen overgenomen door Endurance. Endurance betaalde toen 15,2 miljoen dollar (ruim veertien miljoen euro). Door deze samenwerking kon AppMachine zijn dienstverlening naast apps en mobile uitbreiden. Zo biedt het nu ook e-commerce-oplossingen en social mediamanagement-tools. Die moeten het mkb helpen om zichzelf online te profileren.
Nu maken de partijen bekend dat AppMachine volledig wordt overgenomen door Endurance. AppMachine gaat nieuwe software ontwikkelen en bestaande software uitbreiden. Deze oplossingen worden geïntegreerd in het technologie platform van Endurance. Dat maakt het zogenaamd onboarden van klanten eenvoudiger en sneller. Ook kunnen zij eenvoudiger en sneller websites publiceren.
De meest recente samenwerking tussen de twee bedrijven was de ontwikkeling en lancering van Impress.ly, waarmee mkb’ers een mobiele website kunnen bouwen en beheren via een smartphone.
AppMachine
AppMachine werd in 2011 opgericht door Siebrand Dijkstra en is inmiddels actief in meer dan tweehonderd landen. Het beschikt over dertig werknemers in Nederland. In 2014 werd Dijkstra bij de Computable Awards nog uitgeroepen tot ‘CEO van het jaar’.