Bijna een kwart van de Nederlanders (23,6 procent) maakt nooit een back-up van zijn smartphone. Daarmee lopen ze het risico waardevolle gegevens te verliezen bij verlies of diefstal van hun toestel. Zeker nu apparatuur steeds vaker zowel zakelijk als privé wordt gebruikt vormt dat een risico.
Het aantal mensen dat back-ups maakt van informatie op andere gegevensdragers (pc, laptop, tablet) scoort ongeveer gelijk. Daarvan slaat ook ongeveer een kwart geen belangrijke data van die apparatuur op in de cloud, op de eigen computer of op een externe harde schrijf. Dat blijkt uit onderzoek door Multiscope in opdracht van internetvergelijk.nl.
Multiscope onderzocht ook de wijze waarop Nederlanders back-ups maken van hun smartphone. Zoals gemeld maakt 23,6 procent nooit een back-up, 39,5 procent van de mensen maakt een back-up in de cloud, 38,1 procent maakt de back-up op een externe harde schijf en 36,1 procent doet dat op een computer, laptop of een tablet.
‘Het lijkt erop dat nog niet iedereen zich bewust is van de zeer waardevolle informatie die we op onze smartphone bewaren’, stellen de onderzoekers. Ze wijzen erop dat smartphones veel relevante informatie bevatten zoals belangrijke contactgegevens, een agenda, belangrijke documenten, foto’s en video’s.
iCloud
Marnix de Munck van internetvergelijk.nl reageert: ‘Toch kiest een kwart van de Nederlanders ervoor om nooit een back-up te maken en die gegevens op geen enkele manier veilig te stellen. Dit is opvallend, vooral omdat er verschillende mogelijkheden zijn om een reservekopie te maken en fabrikanten dat zo eenvoudig mogelijk maken, bijvoorbeeld via iCloud (iOS Apple).’
Duidelijk dat Multiscope zijn product probeert te verkopen.
Overigens is back-up voor het grootste gedeelte van de gebruikers van de smartphone een volledig overbodige zaak.
De gebruiker die op de standaard manier gebruik maakt van een smartphone (dat zijn de meeste) zal zijn contacten synchroniseren naar de cloud, mailen vanuit de cloud, photo’s en video’s uploaden naar social media en die gebruiker heeft geen documenten op zijn smartphone anders dan downloads vanuit de mail die toch al in de cloud staat.
Daarmee is bij verlies of diefstal (bijna) niets verloren. Gewoon een nieuwe smartphone (niet duur als je die bestel in china) en accountgegevens invullen en je kan weer aan de slag.
goh, misschien gebruikt een kwart van de Nederlanders zijn/haar telefoon niet zakelijk.
Ik heb bijvoorbeeld 3 kinderen, die gebruiken de telefoon vooral voor social media. E-mail contacten en foto’s staan in de cloud.
Met de standaardinstellingen van Android/Google zijn ze met een nieuwe telefoon in ongeveer een uur weer volledig operationeel, hooguit wat wachtwoorden die opnieuw ingevuld moeten worden.