De Nederlandse smartphoneverkoop kent geen diversiteit: Samsung en Apple domineren. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Ondanks veelbelovende nieuwkomers, kortingsdeals met telecomaanbieders en Chinese prijsvechters blijkt de Nederlandse smartphonemarkt te worden gedomineerd door twee ‘oude’ bekenden. Samsung en Apple zijn samen goed voor het leeuwendeel van de smartphoneverkoop in ons land. De Zuid-Koreaanse elektronicagigant zit krap boven de 40 procent en de Amerikaanse iPhone-schepper zit net onder de 30 procent.
Daarna valt een groot gat wat de verkoop van concurrerende merken betreft. De nummer drie heeft namelijk nog geen 10 procent van de Nederlandse markt in handen. Deze volger-op-afstand is het Chinese Huawei, waarna direct de overige concurrentie opdoemt. Dit zijn dan spelers als Alcatel, LG, Sony, Nokia, Acer, Microsoft en Motorola. Het Nederlandse smartphonelandschap leunt dus op een duopolie, wat niet echt een gezonde marktsituatie is. Wat vind jij?
Het is geen duopoly.
Er zijn ruim meer dan 2 aanbieders.
De anderen behalve apple en samsung bezitten samen ook 30% dit is zeker geen klein deel.
Zodra met name samsung uit de bocht vliegt zullen veel gebruikers overstappen op een alternatief omdat het allemaal hetzelfde android besturingssysteem is.
Als er niet veel innovatiefs meer gebeurd gaan gebruikers geleidelijk over naar de goedkoopste aanbieder die dan dus hetzelfde biedt als de dure merken.
Zelf kijk ik nu ook naar telefoons van 200 euro die eigenlijk hetzelfde bieden als een dure samsung.