Voor innovatie op het gebied van beveiliging, omgang met gebruikers, analytics of big data kijken de meeste mensen naar de ict- of financiële sector. Maar laten we de game-industrie niet vergeten. Door jarenlang experimenteren, uitproberen en innoveren zijn gameontwikkelaars heel snel en bedreven in schalen van hun diensten, goedkope en snelle realtime analyse van grote hoeveelheden data, en snappen ze bovendien als geen ander hoe ze waardevolle feedback aan hun klanten kunnen ontlokken.
Veel gamestudio’s maken gebruik van de cloud om de ontwikkeling van games te ondersteunen. De Frans-Canadese ontwikkelaar/uitgever Ubisoft staat bekend om het hoge tempo waarin ze triple-A-series, zoals Far Cry en Assassin’s Creed, van nieuwe delen voorzien. Ubisoft was nooit daartoe in staat geweest zonder gebruik te maken van cloud computing, of de focus van AWS op schaalbaarheid, wendbaarheid en speed to market. Dat geldt ook voor kleinere teams en startups: door de cloud te gebruiken zijn ze in staat hun infrastructuur snel te schalen, grote hoeveelheden werk te verzetten en te experimenteren zonder dat ze daar een hele aparte afdeling voor op hoeven te zetten. Daardoor kunnen ze snel en goedkoop nieuwe dingen proberen, zonder dat ze veel tijd in het ontwikkelingsproces verliezen.
Schaalbaarheid is key
Voor bijna alle moderne games is het essentieel dat het online aspect goed functioneert. Als miljoenen spelers tegelijk online gaan, moet de infrastructuur van een game dat wel aankunnen. Door de jaren heen is de industrie daarom steeds meer load testing gaan uitvoeren, om te zorgen dat games goed functioneren als ze worden uitgegeven. Een mooi voorbeeld is het laatste deel in de Call of Duty-serie: kort voor het voor spelers beschikbaar werd, bootste uitgever Activision het inloggen van twee miljoen spelers tegelijk na. Zo wist Activision dat hoeveel gebruikers er ook tegelijk inloggen, er geen capaciteitsproblemen zouden optreden.
Door de cloud te gebruiken zijn releases ook binnen enkele seconden op te schalen indien nodig, waardoor games het op drukke momenten niet alleen blijven doen, maar ook geen vertraging zullen hebben. Gebruikers dulden geen downtime, of het nou om games gaat of één van de vele andere online diensten waar ze op geabonneerd zijn. Dit is een belangrijke les waar vele andere industrieën, van de financiële tot de publieke sector, van kunnen leren.
Realtime analyse voor betere diensten
Om online games leuk te houden voor zowel gevorderden als beginners, moet sprake zijn van goede matchmaking zodat spelers van hetzelfde niveau het tegen elkaar op kunnen nemen. Om dit mogelijk te maken worden uitkomsten van wedstrijden realtime geanalyseerd.
De techniek om data van spelers realtime te analyseren en snel om te zetten in bruikbare informatie kan ook in andere sectoren handig worden toegepast. Neem bijvoorbeeld e-commerce: de informatie over online-winkelaars die door cookies wordt vergaard kan worden geanalyseerd zodat retailers hun bezoekers een gepersonaliseerde online shop-ervaring kunnen bieden.
Interactie met je community
Gebruikers vragen om zich te bemoeien met de dienst of het product dat je aanbiedt is een andere belangrijke les voor andere industrieën. Ontwikkelaars als Supercell analyseren continu welke games werken en welke niet. En als ze niet werken, wat hier de reden voor is. Door bedrijfskritieke tools voor zulke analyse in de cloud te draaien, wordt het Supercell-team voorzien van uitgebreide informatie voor het verbeteren van het product. Hiermee verbeteren ze continu hun product en laten ze tegelijk de spelerscommunity zien dat naar hun wensen wordt geluisterd.
Door te vragen om opbouwende feedback en deze te gebruiken, geven ze hun gebruikers niet alleen het gevoel dat ze worden gehoord, maar ze voelen zich ook betrokken en zullen daarom eerder een game blijven spelen. Dat zorgt niet alleen voor loyaliteit, maar stelt een organisatie daarnaast in staat zijn continu diensten te verbeteren. Deze trend zien we ook in de media en entertainmentindustrie: kranten als The Financial Times voeren al A/B-tests uit, door gebruikers te voorzien van een ‘antwoord op’-knop onderaan een pagina.
Bekendheid
Games zijn op alle platform in trek, in het bijzonder sinds de populariteit van mobiele games de afgelopen tien jaar enorm is gestegen. Toen gamen op mobiele apparaten, anders dan handhelds populair werd, begonnen veel kleine studio’s met de ontwikkeling van games speciaal voor smartphones en tablets. Door het geld dat ermee te verdienen valt, hebben mobiele games ook de aandacht van de grote ontwikkelaars en uitgevers weten te trekken. De uitdaging voor traditionele studio’s zat hem in de ervaring die gamers op hun thuisconsoles hebben, succesvol over te zetten naar mobiele apparaten.
Een goed voorbeeld van een ontwikkelaar die dat uitstekend doet is de Zweedse studio Mojang, die zijn grote hit Minecraft op veel verschillende platforms aanbiedt. Puur het feit dat gamers weten dat ze in staat zijn dezelfde game op welk platform dan ook te kunnen ervaren, zorgt ervoor dat spelers zich op hun gemak voelen. Andere industrieën zouden ook moeten streven naar dit niveau van bekendheid. Door diensten overal en op ieder moment aan te bieden, en gebruik te maken van dezelfde bekende interface, zullen klanten vaker en op meer plekken in aanraking komen met een product.
Laat de cloud het werk voor je doen
Zoals hierboven beschreven hebben gameontwikkelaars veel ervaring opgedaan in het gebruik van cloudtechnologie, om hun werk makkelijker te maken. Ze weten hoe ze moeten schalen, en realtime analyse van klantdata moeten uitvoeren. Ze hebben laten zien hoe interactie met gebruikers en het zorgen voor bekendheid en overvloed voor loyaliteit onder gebruikers zorgt en diensten kan verbeteren. De gamesindustrie loopt voorop en de cloud helpt om voorop te blijven. Andere sectoren kunnen hun voordeel doen met hun inzichten en lessen.
Kamini Aisola, hoofd AWS Benelux