Luchtvaartmaatschappij Ryanair gaat de Qlik-producten QlikView en Qlik Sense inzetten voor de analyse van de bedrijfsvoering. Met die tools worden bedrijfsprestaties gevisualiseerd in dashboards en kunnen afdelingen van de prijsvechter bi-analyses uitvoeren. De luchtvaartmaatschappij hoopt een beter zicht te krijgen op de bedrijfsvoering en vervolgens de dienstverlening te verbeteren.
Shane Finnegan, business intelligence-developer bij Ryanair: ‘We hebben gemerkt dat iedere medewerker op zijn eigen manier data verwerkt en analyseert. Onze wens was dan ook om een platform voorhanden te hebben dat aan al deze verschillende behoeften voldoet.’
Het business intelligence-team van Ryanair gaat werken met QlikView en Qlik Sense. Met die tools voor de visualisatie van de bedrijfsvoering wil de prijsvechter alle bedrijfsgegevens bijeen brengen, zodat medewerkers betere beslissingen kunnen nemen die moeten bijdragen aan betere dienstverlening.
Real time datavisualisaties
De inzet van QlikView moet de medewerkers in staat stelen om grondige analyses te maken. Qlik Sense is geïmplementeerd bij afdelingen met een hoge tijdsdruk, zoals grondpersoneel en cabinepersoneel. Het pakket biedt medewerkers via datavisualisaties real time inzicht in wat er gebeurt en waar mogelijk een probleem ontstaat. Het helpt de medewerkers van de luchtvaartmaatschappij om op basis van data beslissingen te nemen.
In de toekomst wil Ryanair Qlik ook inzetten om hun productaanbod aan boord te verbeteren en de supply chain te optimaliseren met behulp van data-analyses. Zo wil Ryanair inzicht krijgen in de verwachte samenstelling van passagiers op bepaalde vluchten. Het vliegtuig kan dan met een passend aanbod van producten bevoorraad worden.