Het gaat weer goed met de ict-industrie. Ik weet niet precies wat de cijfers zijn maar die kunnen niet anders dan zeer goed zijn. Je kunt dat altijd aan bepaalde berichtgeving zien. Zo stelde carrière website Glassdoor van de week dat steeds meer ict-bedrijven hun personeel na werktijd gratis bier aanbieden. Dit doen dit soort bedrijven om zo hun medewerkers meer aan het bedrijf te binden. Blijkbaar moet je bij dit soort bedrijven niet nuchter gaan werken. Nu zijn er wel meer branches waar ze hun medewerkers met verdovende middelen aan zich proberen te binden maar die branches zijn in de meeste landen strafbaar.
Ik vraag me altijd af wat voor soort mensen bij een bedrijf gaat solliciteren omdat ze je een gratis biertje aanbieden? Yuri van Gelder zoekt ook nog een nieuwe baan. Hij kan een biertje na zijn werk wel waarderen. Yuri werd juist naar huis gestuurd omdat hij na werktijd vijf à zes biertjes nam. Hij werd naar huis gestuurd door een voormalig hockeycoach, wat ik nogal vreemd vond. Als ze bij hockey geen bier meer schenken in de kantine dan zijn ze failliet. De belangrijkste inkomsten bron van de hockeybond is het statiegeld.
Verslaving
Nu passen verslaving en ict heel goed bij elkaar. Het is niet voor niets dat de meeste ict-bedrijven hun klanten ‘gebruikers’ noemen. Misschien is dat ook wel de bedoeling. Dat we verslaafd aan een product raken. De rij van de methadonbus is vaak net zo lang als de rij die er staat als er een nieuwe iPhone uitkomt.
Echte ict’ers noemen hun klanten zelfs eindgebruikers. Dat is natuurlijk nog gekker. Een automonteur heeft het ook niet over een eindchauffeur. Als je eindgebruikers hebt, wie zijn dan de begin- en tussengebruikers? Of noemen ze hun klanten eindgebruikers omdat ze zwaar het vermoeden hebben dat ze na de contractperiode hun software nooit meer zullen gebruiken? Misschien is het een idee om de eindgebruikers gratis bier aan te bieden.
Of ik me zou laten overhalen om bij een werkgever te gaan werken omdat ze me na werktijd een biertje aanbieden? Misschien na vijf à zes biertjes.
Geniaal! “Het is niet voor niets dat de meeste ict-bedrijven hun klanten ‘gebruikers’ noemen.”
Hij’s goeeeed!
In het meest gunstige geval heb je als eindgebruiker te maken met een heroineverslaafde