Meer en meer data komt ter beschikking van ondernemingen. Maar hoe krijgen ze structuur in die data en nog belangrijker, hoe kunnen er de juiste conclusies uit getrokken worden? Ondanks de hoeveelheid aan data worden er heel wat bedrijfsmatige beslissingen met een grote financiële impact nog steeds genomen op basis van onontwarbare Excel-lijsten. Dit is het speelveld waar de Belgische start-up EMAsphere met zijn EMAfinance-software het verschil wil maken. Een overzichtelijk dashboard, zodat op een gefundeerde manier bedrijfsmatige beslissingen genomen kunnen worden en dit specifiek voor kmo’s. Tijd voor een blik achter de schermen.
‘Voor de start van EMAsphere moeten we eigenlijk terug naar 2013’, geeft Didier Vankeerberghen, mede-ceo aan. Samen met Hugues Vandepeutte stond hij aan de wieg van het bedrijf. ‘Met het project GPS2Enterprise wilden we de bedrijfsleiders van kmo’s een bruikbare, overzichtelijke tool bieden, waarmee ze onderbouwd beslissingen konden nemen in hun dagdagelijkse bedrijfsvoering. In 2014 wisten we een subsidie van driehonderdduizend euro van het Waalse Gewest binnen te halen en was de trein helemaal vertrokken. We konden het ontwikkelingsteam verder uitbreiden en de eerste schermen grafisch uitwerken op basis van een handvest.’
In 2014 werd ook de projectnaam GPS2Enterprise vervangen door de huidige bedrijfsnaam Emasphere. ‘Opnieuw konden we bijkomend kapitaal verwerven en trokken we met Sébastien Couturiaux, een nieuwe cto aan’, blikt Didier Vankeerberghen terug. ‘We versnelden de ontwikkeling van de dynamische software-infrastructuur op basis van micro-services en verhuisden onze applicaties naar een beveiligde cloud-omgeving. We bekeken het business model kritisch aan de hand van onze eerste versie en lieten een aantal klanten proefdraaien. Onze teams kregen meer structuur en eind 2015 waren we dan ook klaar om met EMAfinance naar buiten te komen.’
Gefundeerde financiële beslissingen
EMAfinance biedt bedrijfsleiders van kmo’s de nodige online boordtabellen waarmee ze financiële en operationele indicatoren, die belangrijk zijn bij het nemen van bedrijfsmatige beslissingen, kunnen opvolgen. ‘Onze software is overal toegankelijk, bevindt zich in de cloud en valt op elk device te raadplegen. Het maakt boekhoudkundige gegevens makkelijk lees- en interpreteerbaar, geeft industrie-gerelateerde data en haalt de gegevens daarvoor uit verschillende bronnen, waaronder de boekhoudkundige software’, geeft Vankeerberghen aan.
‘Onze overzichtelijke grafische interface geeft alle essentiële kpi’s glashelder en interactief weer. Deze dynamische grafieken zorgen ervoor dat je als bedrijfsleider de vinger aan de pols kan houden en er zijn zelfs waarschuwings- en kennisgevingssystemen voorzien als het dreigt mis te lopen. Waar we echt het verschil mee maken is het feit dat er ook een collaboratief onderdeel in de software is verwerkt. Teamleden kunnen makkelijk gegevens uitwisselen, communiceren met mekaar en bemerkingen geven. Een groot pluspunt in het dagdagelijks gebruik en bij het voorbereiden van meetings. Bovendien zijn de cijfers gezien de cloud-omgeving overal raadpleegbaar en zijn er amper onderhouds- of implementatiekosten. De implementatie neemt maximaal drie dagen in beslag’, beweert Vankeerberghen.
Vijf jaar vooruit kijken
‘We vonden het vanaf de start ook belangrijk ver genoeg vooruit te kijken’, geeft Vankeerberghen aan. ‘We stelden dan ook een vijfjarig business plan op. Het was dan ook al snel duidelijk dat als we ons aanbod aan innoverende oplossingen en ons distributienetwerk in België, Nederland, Luxemburg, Zwitserland en Frankrijk verder wilden uitbreiden, we een bijkomende investering van 1,5 miljoen euro nodig hadden. Gelukkig wisten we begin dit jaar ruim twee miljoen euro kapitaal op te halen bij privé-investeerders’, glundert Vankeerberghen. ‘Onze investeerders zijn ondernemers die stuk voor stuk geloven in de efficiëntie, de helderheid en bruikbaarheid van onze software. Dit geeft ons de kans om tegen 2020 uit te groeien tot de Europese marktleider in sturingssystemen voor kmo’s. Met ons platform willen we meer dan tienduizend klanten bedienen’.
Het bedrijf ziet in elk geval heel wat mogelijkheden. ‘Vandaag de dag beschikken kleinere bedrijven en kmo’s niet over de juiste dashboards en analytische tools om de juiste beslissingen te nemen’, vult Hugues Vandepeutte, mede-initiator en ceo van EMAsphere aan. ‘Niet alleen directieleden van bedrijven hebben interesse in onze software, ook accountants en financiële adviseurs die hun klanten grondig willen adviseren, tonen interesse’.
In juli dit jaar werd EMAforecast aan het gamma toegevoegd. Deze software laat toekomstgericht budgetteren toe, simuleert de impact op de toekomstige cijfers en ook het opmaken van business plannen is mogelijk. Ook de kpi’s werden verrijkt met ratio’s waardoor in een handomdraai de huidige resultaten met het verleden vergeleken kunnen worden.
De weg naar 2020
Ondertussen zijn er meer dan vijftien medewerkers aan de slag bij EMAsphere en telt de start-up vijfhonderd klanten. ‘Tegen eind dit jaar moeten dat er achthonderd zijn’, werpt Vankeerberghen een blik op de toekomst. ‘We breiden momenteel ons partnernetwerk stevig uit. Dat is dit jaar één van onze prioriteiten. ‘Ook het bijstaan van accountants en hen wegwijs maken in de digitale wereld en toekomst, vergt onze aandacht. Niet elke accountant is al thuis in online boordtabellen, laat staan dat ze dit aanbieden aan hun klanten.’
‘Het opgehaalde kapitaal werd gebruikt om EMAfinance te ontwikkelen. Eigenlijk gaat het hier om een verrijkte versie van de bestaande EMAsphere-software. Er werden een aantal onderdelen aan toegevoegd, zodat de software nog beter aansluit op de wensen en de noden van directieteams. 1 procent marktaandeel bij accountants en binnen het segment van kmo’s, dat is ons ambitieuze doel richting 2020. Dit aantal mag dan klein lijken, maar is goed voor twintigduizend klanten. Dit jaar willen we ook nog onze software aanpassen aan specifieke business- en sectorbehoeften. Concreet willen we onze software koppelen aan de meest gebruikte operationele systemen (crm, time recording, …). Kortom, genoeg werk op de plank’, besluit Vankeerberghen.