Een bedrijfsleven zonder werken in de cloud is nauwelijks meer voor te stellen. De vaste werkplek verdwijnt, iedereen kan overal inpluggen. Geweldig natuurlijk. Neem nou Skype for Business: het spreekt al bijna voor zich dat medewerkers altijd en overal efficiënt kunnen samenwerken. Je kan bij wijze van spreken aan de slag vanaf een terrasje in Frankrijk. En ondertussen is Microsoft alweer een stap verder. Met de introductie van Cloud PBX biedt het bedrijf de Amerikaanse markt sinds een half jaar ook een telefooncentrale in de cloud. Een positieve ontwikkeling, maar hoe goed werkt dat in de praktijk?
In theorie zou Cloud PBX een complete communicatieoplossing kunnen bieden zodra er Nederlandse nummers beschikbaar zijn, daar ben ik echt van overtuigd. Zo kan er via de cloud een koppeling gemaakt worden met PSTN en heeft Microsoft een volledige integratie met Office 365 gerealiseerd. Maar er ontbreken nu nog belangrijke functies in Cloud PBX. Hierdoor zal slechts een deel van het bedrijfsleven het in de huidige vorm kunnen toepassen. Zo is er geen functionaliteit voor huntgroepen en voice response groepen. Koppeling aan een contact center en andere add-ons zijn onmogelijk. Het aansluiten van de telefooncentrale op analoge apparaten is geen optie, en ook de afname van mobiele nummers en de integratie met mobiele telefonie behoort nog niet tot de mogelijkheden. Voorlopig is het daarom beter om een alternatief te overwegen.
Hybride oplossing
Met Cloud PBX hebben bedrijven voor het eerst de mogelijkheid om volledig online te werken, zonder koppeling aan lokale hardware. Geweldig natuurlijk, maar juist met on-premise of hosted oplossing kunnen de beperkingen van Cloud PBX worden omzeild. En dat is wat de hybride oplossing zo interessant maakt. Bij deze oplossing wordt een deel van de gebruikers in de cloud geregistreerd, de rest blijft on-premise. Huntgroepen en de andere ontbrekende functies blijven hierdoor gewoon beschikbaar voor gebruikers die ze nodig hebben. Dit betekent dat je als bedrijf wel de lusten van de cloud hebt, maar niet de lasten.
In de praktijk werkt de hybride aanpak heel goed. Een mooi voorbeeld is bouwonderneming TBI, waar recent een hosted oplossing is geïmplementeerd door StartReady en KPN. De bij TBI aangesloten bedrijven maakten allemaal gebruik van verschillende telecomsystemen, wat tot veel onnodige problemen leidde. Dankzij de hybride oplossing is daar nu geen sprake meer van. Alle aangesloten bedrijven zijn overgestapt op een hybride vorm van Skype for Business, zonder belangrijke functies te verliezen. Dit biedt de nodige financiële en functionele voordelen.
Eerste stap richting universal communications
Bedrijven die de overstap naar Cloud PBX maken, zetten een grote stap in de richting van universal communications. Ik ben ervan overtuigd dat deze vorm van communicatie op termijn voor een nog dynamischere en efficiëntere bedrijfsvoering gaat zorgen. Maar het moge duidelijk zijn dat Cloud PBX nog niet gelijk als een gespreid bedje voelt. Naar mijn idee is de hybride oplossing daarom voorlopig de beste tussenstap voor de meeste bedrijven. Het migratiescenario wordt hiermee ook een stuk overzichtelijker en iedereen blijft de beschikking houden over alle mogelijke functionaliteiten. Zo proeft u al voorzichtig van de voordelen van de cloud, zonder de bijhorende opstartproblemen. Het beste van twee werelden.
Meer over digitaal samenwerken
Computable organiseert op 27 september 2016 het Computable Seminar Universal Communications over digitale communicatie in de moderne werkomgeving. Een dag vol inhoudelijke sessies omtrent de implementatie en adaptie van digitale (samen)werkoplossingen. Is uw organisatie al klaar voor de (samen)werkomgeving van de toekomst? Kijk voor meer informatie, het volledige programma en kosteloos aanmelden op: computableseminars.nl