Media Distillery heeft in samenwerking met TNO, VicarVision en SpraakLab een app gebouwd voor de analyse van online videobeelden van alle Nederlandse deelnemers aan de Olympische Spelen in Rio. Het bedrijf test met de RioRadar de toepassing van gezichts- en spraakherkenning en de analyse van beeldelementen zoals logo's en ondertitels. Beelden die de NOS online uitzendt en op de website plaatst, worden realtime geanalyseerd.
‘Gezichtsherkenning op basis van bewegend beeld is uniek, zeker als je dat loslaat op live televisie en beschikbare online beelden. Binnen een paar seconden worden de beelden geanalyseerd’, licht de directeur van Media Distillery, Roland Sars, toe.
Het project is deels gefinancierd door SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) dat de ontsluiting van online video’s wil verbeteren. Sars: ‘Er komt steeds meer video online beschikbaar. Er ontstaat als het ware een big-datastroom aan videocontent. Voor de vindbaarheid is het belangrijk om de inhoud van die video’s beter te kunnen analyseren. Daar werken wij aan mee.’
Sars legt uit dat videoanalyse van oudsher vooral plaatsvindt door beelden te bekijken en handmatig metadata in te voeren. Zo ontstaat een archief met metadata over personen die in beeld zijn en wat zij ongeveer hebben gezegd. Hij legt uit dat de keuze voor trefwoorden en zoektermen vaak verschilt per gebruiker. Analyse van de inhoud van de content moet zorgen voor betere vindbaarheid. Het analyseren van video’s op beeldelementen zoals logo’s moet bijvoorbeeld worden uitgebreid met andere objecten zoals: auto’s, weersomstandigheden (regen, zon, wolken), bergen, gebouwen enzovoort. Daar liggen nog taken voor het verfijnen van de geautomatiseerde beeldherkenning.
RioRadar
De bèta-app RioRadar maakt een analyse van alle 243 Nederlandse Olympiërs die in beeld zijn of genoemd worden in online video’s van de NOS. Analyses worden automatisch weergegeven zodat gebruikers fragmenten van favoriete sporters terug kunnen zien. De RioRadar-meter laat ook zien welke sporter het langst in beeld is geweest. Op het moment van de publicatie van dit Computable-artikel is dat Yuri van Gelder. De gebruikersinterface van RioRadar is open-source beschikbaar op GitLab: https://gitlab.com/sidn/rioradar.
‘Het uiteindelijke doel is om video breder doorzoekbaar te maken en ook Youtube-kanalen, live streams, news sites, podcasts enzovoort doorzoekbaar te maken op basis van audio- en beeld-analyse en gezichtsherkenning’, licht Sars toe.
Trendanalyses
Media Distillery ontwikkelt technologie die audio en video-content (zoals radio en tv) realtime analyseert. Spraak-, logo- en gezichtsherkenning worden ingezet om relevante informatie te filteren. Het levert onder meer oplossingen voor de archivering van video-content door mediabedrijven, maar het gaat ook om zogenoemde media- en monitoringdiensten. Bedrijven en organisaties kunnen aan de hand van de analyse van video, radio en online media direct een melding krijgen wanneer hun bedrijf wordt genoemd of in beeld is. Er wordt een archief samengesteld voor trendanalyses en er kan bijvoorbeeld geanalyseerd worden op trefwoorden die voor bepaalde bedrijfsvoering belangrijk zijn.
Sars vertelt dat Media Distellery zijn klantenkring wil uitbreiden onder mediabedrijven in Duitsland, Frankrijk en België. Het bedrijf, dat in juni 2016 nog een investering binnenhaalde, richt zich op uitbreiding van de dienstverlening aan mediabedrijven in die genoemde landen.