Bedrijven die op zoek zijn naar ict-talent zetten steeds vaker gratis bier in om personeel over de streep te trekken om voor hun organisatie te kiezen. 'De trend lijkt te zijn overgevlogen uit Silicon Valley waar het inmiddels meer een uitzondering is als je als bedrijf géén gratis bier op het werk aanbiedt', stelt carrière-website Glassdoor.
‘Een belangrijk ingrediënt bij het creëren van sfeer op de werkvloer is gratis bier. Steeds meer Nederlandse werkgevers moedigen hun medewerkers aan om rond te blijven hangen na werktijd om een sterkere band op te bouwen met collega’s en samen te ontspannen na een zware werkdag’, stelt het bedrijf in een blogpost.
Glassdoor analyseerde de vacatureteksten van verschillende bedrijven en maakte een selectie van zeven organisaties waarvan medewerkers gratis bier benoemd hebben als één van de pluspunten van het werken bij hun bedrijf. Daar worden onder meer webshop-dienstverlener ISM eCompany, online reisaanbieder TravelBird en ict-adviesbureau OGD genoemd. In de advertentie van TravelBird roemt een account manager het bedrijf om: ‘de fijne bedrijfscultuur, gratis bier en frisdrank op vrijdagen.’
Een senior systeem engineer van ict-adviesbureau OGD uit Delft zegt: ‘Er worden buiten werktijd zeer veel activiteiten georganiseerd, zoals uitjes, feesten en etentjes, maar ook techsessies voor en door collega’s waarbij onder het genot van een biertje en pizza’s op diverse technische onderwerpen wordt ingegaan.’
Toptalent
‘In de strijd om talent dat gedomineerd wordt door millennials, zoeken werkgevers naar nieuwe manieren om toptalent voor zich te winnen’, verklaart Mark Di-Toro van Glassdoor. ‘Ruim een derde van de werkzoekenden heeft met ons gedeeld dat arbeidsvoorwaarden en extra’s topprioriteit zijn wanneer zij een aanbod overwegen. Dit gaat verder dan de standaard arbeidsvoorwaarden, zoals pensioen en verzekeringen.’
Di-Toro schetst: ‘Aan het einde van de werkweek trekken veel Nederlanders traditiegetrouw van hun bureau naar het café voor de vrijdagmiddagborrel. Nu werkgevers een bierkoelkast of gratis bier op tap aanbieden, lijkt die reis overbodig.’
Wat een armoe! Krijg je er ook een taxi bij ?
1. gratis bier bestaat niet
2. leuke manier (niet dus) om vrouwen te werven…en daarna klagen dat de vrouwen niet willen.
3. armoe inderdaad
Tja, als je verder geen sociaal leven hebt, kan dit best leuk vinden.
Alleen beetje jammer dat het nerd imago van de IT-er zo wel weer versterkt wordt.
Maar krijgen ze er dan ook een fitnessruimte op het werk bij om toch nog een beetje gezond te blijven?
@KJ Nee, maar wel gezelligheid en je treinkaartje!
Bezopen gedoe!
Diep triest en uiterst verwerpelijk.
Als ik het goed snap, dan krijgen we straks de volgende wervingsteksten te zien.
Wij zijn een jong, enerverend, dynamisch en flexibel bedrijf gevestigd in Amsterdam waar gratis koud bier, suikerwater met bubbels en warme vette, te zoute hap 7×24 voor u klaar staan. We blijven zo jong, enerverend, dynamisch en flexibel omdat u voor uw veertigste zult vertrekken. Want dan heeft u inmiddels te veel last van obesitas, hoge bloeddruk, lever- en nierfalen, diabetes type 2 en dichtslibbende aderen, om nog lol met ons te hebben.
Daar komt beslist toptalent op af Zou de promotie-actie door het coaching- en adviesbureau Pile Consult bedacht zijn? .
Waar hebben we het over? Dit noemde je vroeger toch gewoon de bedrijfsborrel?
Komkommertijd?
ach, zolang het Heineken is kan het zelfs tijdens werktijd; zo las ik de afgelopen dagen dat Heineken water gaat tappen, en ik dacht, mja, is dit nieuws?