Genesys Telecommunications Laboratories, een vooraanstaande Amerikaanse provider van call center software, voert momenteel overnamegesprekken met collega/concurrent Avaya over de verkoop van de contactcenterbusiness van laatstgenoemde, aldus Reuters. Avaya zou volgens bronnen kort bij het bedrijf minimaal vier miljard dollar willen vangen voor deze overname. Hoewel Avaya over een stevige cashflow beschikt torst het toch heel wat schulden mee.
De overname van het center door Genesys zou een mastodont vormen die Cisco Systems, Huawei Technologies en Mitel Networks het vuur aan de schenen zou kunnen leggen.
De overname zou Avaya ook helpen de enorme schuldenberg van zes miljard dollar waar ze tegenop kijken af te bouwen. Voorlopig weigeren beide bedrijven meer informatie te verstrekken over de gesprekken.
Recent wist Genesys nog negenhonderd miljoen dollar vers kapitaal binnen te halen van Hellman & Friedman, die samen met Permira Advisers, LLP en Technology Crossover Ventures in het bedrijf hebben geïnvesteerd. Genesys telt meer dan 4700 klanten in 120 landen. Avaya, actief in soft- & hardware en cloud services voor telecommunicatie, telt meer dan driehonderdduizend klanten en mag 83 procent van de Fortune 500 bedrijven tot zijn klantenbestand rekenen.