Sebastiaan de Jong (34) ziet kennis en doorontwikkeling als grootste ambitie in de it-sector. Na acht jaar werkzaam te zijn geweest als crm-consultant gooide hij het roer om en koos voor een nieuwe functie, waarbij hij aan de slag ging in een nieuwe markt en met nieuwe technologie.
Sebastiaan de Jong rondde in 2007 zijn opleiding Bedrijfskundige Informatie aan de Avans Hogeschool Breda af en startte zijn carrière bij een grote it-dienstverlener. ‘Ik ben gestart als junior crm-consultant. In mijn ogen is het een nadeel dat bij een groot bedrijf het groeipad van medewerkers al helemaal uitgestippeld is. Dan moet je op een vastgesteld moment een stap maken. Ik wil dat juist zelf bepalen.’
Reden voor De Jong om te solliciteren bij een ander bedrijf. Hij kiest voor een klein consultancy bedrijf, wederom als crm-consultant. ‘Bij zo’n klein bedrijf krijg je veel verantwoordelijkheden. Bovendien kan je zelf je pad bepalen door geleidelijk steeds meer taken op je te nemen.’ Na een faillissement van het bedrijf vervolgende De Jong zijn carrière bij een ander bedrijf met minder dan vijftien medewerkers. ‘Dat is toch wel echt het andere uiterste van mijn eerste baan.’
Nieuwe uitdaging
Sinds 2013 werkt De Jong bij it- consultancybedrijf myBrand. ‘Hier startte ik als crm-consultant in wholesale, maar na twee jaar wilde ik iets anders. Ik werkte immers al acht jaar in deze functie en had naar mijn gevoel dit stukje van it wel gezien. De projecten zijn veelal hetzelfde en er is weinig vernieuwing. We werken bij myBrand met het coachingprogramma myCoach. Daarin worden medewerkers in een jaar tijd opgeleid tot talent-ontwikkelingscoach. Ik ging het gesprek met mijn coach aan en hij adviseerde mij om de overstap naar retail te maken.’
Om die overstap te maken moest De Jong retailkennis opdoen. Dit deed hij met behulp van collega’s. ‘Zij deelden hun jarenlange ervaring in retail en vertelden mij hoe processen daar lopen. Ook ging ik met hen mee naar klanten.’ Daarnaast moest hij een SAP-training volgen. Tijdens zijn overstap kwam een nieuwe technologie op de markt: SAP Customer Activity Repository (CAR). Dat is een, op in memory technology gebaseerde, centrale database waarin alle klantinteracties worden vastgelegd. Dit geeft realtime inzicht in wat er in de winkel gebeurt.
In het diepe gegooid
‘Wanneer je een (over)stap maakt moet je kiezen voor een oplossing waarin je zelf gelooft. Aangezien de techniek voor iedereen nieuw was, kon ik een kennisvoorsprong creëren’, vervolgt De Jong. ‘Een bijkomend voordeel is dat ik bij myBrand in het diepe wordt gegooid. Zo kon ik mijn kennis van deze technologie gelijk op betreffende klantopdrachten uitvoeren. Dit betekent dat ik werd gedwongen om meer over de technologie te leren om de opdrachten succesvol uit te voeren. Dat prikkelde mij om mijn tanden er stevig in te zetten.’
Ondertussen werkt De Jong al een jaar in zijn nieuwe functie en is hij erg blij met de overstap. ‘Retail is een totaal andere bedrijfsomgeving dan wholesale waar ik de crm-implementaties deed. Zo heb ik nu veel te maken met eindconsumenten en een onmiddellijke markt. Dat vind ik interessant. Daarnaast zie ik in de trajecten van de afgelopen negen maanden dat het een leuke en dynamische omgeving is. Mijn eerste project is nu live en het tweede project gaat volgende maand live. Na de zomer beginnen nieuwe trajecten.’
Nooit uitgeleerd
Voor De Jong is constant leren een ambitie. ‘De senior van vandaag is de junior van morgen. Je moet blijven leren en niet vasthouden aan de kennis van gisteren. In de ict ben je nooit klaar met leren. Als je denkt dat je alles weet, dan word je ingehaald door nieuwe ontwikkelingen, zoals releases of it-trends als internet of things of big data. Ik blijf dus altijd om me heen kijken en laat geen vraag onbeantwoord. Zo kun je het momentum pakken en meegroeien.’
De Jong zit helemaal op zijn plek bij myBrand. ‘Het kan best zijn dat in de toekomst ook andere SAP-onderdelen oppak, zoals techniek of business consulting. Het hangt maar net van de marktontwikkelingen af.’ Ook ontwikkelingen in zijn privé spelen een rol. Nu richt hij zich op het vaderschap: ‘Ik ben sinds kort vader. Gelukkig hecht myBrand veel waarde aan een goede balans tussen werk en privé. Ik krijg dan ook de ruimte om te genieten als vader’, sluit hij af.