Bedrijven richten zich in toenemende mate op cloud computing om de hr-functie ingrijpend te kunnen transformeren. Veel ondernemingen beperken zich echter tot de aanschaf van de noodzakelijke technologie om cloud-based toepassingen mogelijk te maken en ontberen een concrete visie als het gaat om de toekomst van de hr-functie. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG.
Uit het internationale onderzoek onder ruim achthonderd hr-bestuurders in ruim vijftig landen blijkt dat niet meer dan 25 procent aangeeft dat het gebruik van de cloudtechnologie inmiddels heeft geleid tot een transformatie van de hr-functie die daardoor van grotere waarde is voor de onderneming. Slechts 20 procent geeft aan dat de beslissingen van hr-medewerkers meer ‘evidence-based’ zijn geworden, waarbij besluiten gebaseerd worden op data in plaats van op intuïtie.
Tactische voordelen
Verder blijkt dat de realiteit ver achter blijft bij de verwachtingen die bedrijven hebben van cloud-based hr. De meeste voordelen die op dit moment met bestaande cloud-based hrm-systemen gerealiseerd worden blijken vooral tactisch van aard te zijn. ‘Dat betekent dat in toenemende mate gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om managers en werknemers toegang te geven tot het hr-systeem’, vertelt Harold de Bruijn, partner hr-consulting bij KPMG. ‘Bovendien wordt de technologie ingezet om het beheer van de processen en de processen zelf te verbeteren, waaronder de workflow. Alleen de verbeterde toegang tot managementinformatie is een voorbeeld van een wat meer strategisch gebruik van cloudtoepassingen. Een betere beschikbaarheid van allerlei analyses van het personeelsbestand, zoals inzicht in de verwachte veranderingen, wordt in beperkte mate door de onderzochte bedrijven gerealiseerd. Ook het stimuleren van meer samenwerking tussen werknemers en de uitwisseling van ervaringen door middel van cloudtoepassingen is bij de ondernemingen nauwelijks aan de orde.’
Hoge kosten, weinig resultaat
Bedrijven die moeite hebben om alle voordelen uit cloud-based-hr te halen, richten zich volgens De Bruijn te veel op alleen maar het investeren in de technologie. ‘Het gaat hen met name om de aanschaf en de invoering van de applicatie zonder daarbij de bedrijfsvoering al te veel te verstoren. Zij hebben in het algemeen onvoldoende helder voor ogen wat zij met de nieuwe technologie willen bereiken. Het gevolg hiervan is dat dit soort cloudtoepassingen gemakkelijk kunnen leiden tot projecten die uiteindelijk weinig resultaat opleveren en veel geld kosten.
Uit het onderzoek blijkt ten slotte ook dat bedrijven die veel tijd en geld besteden aan het plannen en uitvoeren van veranderingsprogramma’s met als doel de hr-functie structureel te verbeteren, wel echte waarde weten te genereren. ‘De zeer geavanceerde technologie waarover bedrijven kunnen beschikken zorgt er kortom niet automatisch voor dat alle hr-gerelateerde data worden gekoppeld aan andere belangrijke gegevens, zoals klanttevredenheidsgegevens of verkoopcijfers. De hr-functie is pas in staat waardevolle inzichten te verschaffen en voorspellingen te doen wanneer dit soort data gekoppeld wordt’, aldus KPMG. ‘Dan nog is het van groot belang dat de medewerkers op de hr-afdeling vaardigheden ontwikkelen om alle gegevens te vertalen naar bruikbare inzichten die van waarde zijn voor zowel de onderneming als haar stakeholders’, besluit De Bruijn.