Vandaag de dag groeit het aantal mogelijkheden voor immersive telepresence. Er zijn bedrijven op de markt, zoals Polycom, die samenwerkingsoplossingen voor audio, content en video leveren, zodat klanten op een effectieve manier hun bedrijfscommunicatie kunnen uitvoeren.
Tegelijkertijd onderging ook de Unified Communications-sector verschillende grote veranderingen. De eerste grote upgrade betrof het netwerk. Na de overstap van ISDN naar IP, en deels van dedicated VPN’s naar het internet, was de overstap naar tablets en smartphones de volgende. De meest recente grote verschuiving: Skype for Business.
Naast de komst van tablets en smartphones heeft ook Microsofts Skype for Business een enorme impact gehad in de IT-wereld. Het afgelopen jaar is er veel veranderd: zo’n 85 procent van de grote bedrijven is overgestapt – of is aan het overstappen – naar Skype for Business als het hoofdplatform voor communicatie.
Deze overstap heeft invloed op verschillende werkplek- of werkprocesgerelateerde gebieden, maar vooral voor meetings is de impact enorm. Het is een veilige, betrouwbare en toegankelijke oplossing om mensen over de gehele wereld met elkaar in contact te brengen. Meetings die op het laatste moment of al ver van tevoren zijn gepland, kunnen direct via Skype for Business of Outlook worden opgestart. En iedereen kan aan de meeting deelnemen vanaf bijna elk apparaat of via bijna elk netwerk. Naast het vergaderen via een laptop, een extern systeem of een webbrowser kun je tegenwoordig ook een vergaderruimte voorzien van een speciaal Skype for Business-apparaat van HD-kwaliteit.
Maar de hamvraag is: hoe zorg je voor een Skype for Business-ervaring wanneer je met iemand via audio of video vergadert, die niet over Skype for Business beschikt? Er bestaan oplossingen, zoals de Polycom® RealPresence Trio™, waarbij het niet uitmaakt of deze gebruiker communiceert via on-premise hosted oplossingen of via Office 365. Met zulke oplossingen worden Skype for Business-omgevingen ondersteund, terwijl de voordelen van de vertrouwde omgeving worden behouden – zelfs bij een verbinding met iemand die niet over Skype for Business beschikt. Tegenwoordig zijn er gecertificeerde Skype for Business-apparaten op de markt, die naadloos op de eigen omgeving aansluiten. Ook zijn er technologieën die er op de achtergrond voor zorgen dat Skype- en non-Skype-omgevingen samenwerken. Gebruikers zijn op deze manier niet verplicht hun bestaande omgevingen te verlaten.
De overstap van een Unified Communications-omgeving naar Skype for Business brengt echter wel een aantal complicaties met zich mee. IT-migratiecomplicaties terzijde, is het de vraag of het bedrijf Skype for Business voor desktopaudiodoeleinden gaat gebruiken om de ouderwetse telefooncentrale te vervangen. De kosten van een gericht spraaksysteem zijn lastig te verdedigen tegenover de geavanceerde mogelijkheden van Skype for Business. Steeds meer bedrijven gaan over op een uitgebreide Microsoft-based (cloud)oplossing.
Zelfs al hebben bedrijven deze stap al gezet, dan nog kunnen ze bijvoorbeeld niet zomaar het contactcenter laten vallen. Grotere organisaties zien hun gebruikers van vaste en mobiele telefoons dan ook als eerste richting een volledige unified omgeving schuiven, maar zijn van mening dat het contactcenter nog niet klaar is voor de overstap naar Skype for Business. Toch biedt Skype for Business mooie kansen voor klantencontactoplossingen via chat en video, wanneer het wordt verwerkt in de kernprocessen en kern-IT-infrastructuur. Complexe oproeproutering behoort echter tot de volgende fase.