De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) start een tachtigdaagse tour rond de wereld op een door studenten ontwikkelde elektrische motorfiets. Die machine is uitgerust met allerlei sensoren en IoT-toepassingen die per uur ongeveer 200 MB aan data verzamelen. Het gaat om gegevens over locatie, snelheid, accuduur, invloeden van het weer op rijprestaties, data van de verschillende onderdelen van de motor, enzovoort. De tourmotor met de naam Storm Wave vertrekt op 14 augustus 2016.
Verschillende onderdelen van de motor hebben sensoren die data verzamelen en verzenden naar de volgauto’s. Daarvoor wordt een voertuig-naar-voertuig-communicatiesysteem van NXP gebruikt. KPN zorgt voor een internetverbinding via een 3G-netwerk. Zo blijven de engineers continu op de hoogte van de status van de motor.
De data van verschillende onderdelen van de motor worden geanalyseerd en gepubliceerd op een dashboard dat via internet openbaar wordt gemaakt. Datawetenschappers van ict-adviesbureau Itility voeren analyses uit om bijvoorbeeld de prestaties en het verbruik te optimaliseren onder de verschillende omstandigheden die het team onderweg tegenkomt.
Er zijn ook zelflerende algoritmes ontwikkeld die verschillende voorspellingen en trends weergeven zoals: voorspellingen van reistijden, relaties tussen weercondities en accuduur, analyse van het rijgedrag, enzovoort. Die analyses zijn belangrijk om de ronde om de wereld te kunnen voltooien. De analyse van de data draagt namelijk bij aan preventief onderhoud, afstelling, en optimalisatie. De Storm Wave is namelijk een prototype dat voor de eerste keer een grote afstand rijdt. Engineers moeten de machine onderweg kunnen bijstellen op basis van de verzamelde data.
Duurzaam vervoer
Drieëntwintig studenten van de TU/e hebben ongeveer twee jaar aan de motorfiets gewerkt. Hun doel is om het imago van duurzaam vervoer te verbeteren en het gebruik van fossiele brandstoffen terug te dringen.
De Eindhovense ict-specialist Itility bouwt het online dashboard en levert data-analisten. Het bedrijf stelt dat naast de mechanische en elektronische uitdagingen, de digitale component zeker zo belangrijk is. ‘Alle data die de motor verzamelt, worden opgeslagen en geanalyseerd. Data zijn in overvloed beschikbaar, de crux is om de juiste verbanden te leggen.’