Slechts 14 procent van de mkb's meent dat hun it-afdeling volwassen is. De overige 86 procent zegt over een laag niveau van it-volwassenheid te beschikken. Dit blijkt uit het jaarlijkse benchmarkonderzoek van Kaseya. Hiervoor zijn wereldwijd twaalfhonderd mkb-medewerkers ondervraagd.
Kaseya onderzocht de succesfactoren voor it-afdelingen in het midden- en kleinbedrijf. Het onderzoek toont aan dat slechts een klein deel van de mkb’s over een volwassen it-afdeling beschikt. Wel constateert Kaseya een toename van 3 procent ten opzichte van vorig jaar. Toen gaf slechts 11 procent aan it-volwassen te zijn.
Daarnaast blijkt dat er een sterk verband is tussen het volwassenheidsniveau van een it-organisatie en het tempo waarmee de omzet van dat bedrijf groeit. 36 procent van de volwassen bedrijven zagen hun omzet tussen 2014 en 2015 met meer dan 10 procent groeien, tegenover slechts 21 procent van de jongere bedrijven.
Uitbesteden
Mkb’s met hogere volwassenheidsniveaus besteden diensten als back-up en herstel, remote monitoring en beheer, virtuele-desktopdiensten en private-cloudbeheer vaker uit. Volwassen it-organisaties besteden gemiddeld 20 procent meer diensten uit dan organisaties met een lager volwassenheidsniveau. Deze organisaties maken 50 procent vaker gebruik van clouddiensten als PaaS, IaaS, en SaaS dan minder volwassen it-organisaties.
Kirk Feathers, vicepresident customer enablement bij Kaseya: ‘Organisaties die een hoger it-volwassenheidsniveau hebben bereikt door alledaagse activiteiten te automatiseren, processen te standaardiseren en stroomlijnen, en gebruik te maken van clouddiensten, hebben tijd om zich te richten op it-projecten die bedrijfsresultaten en tevredenheid van de eindgebruiker ten goede komen.’
Maar actie ondernemen (Uitbesteden, Personeel aannemen, Diensten afnemen of dergelijk) ho maar. 86% die zegt hun IT zaken niet voor elkaar te hebben, maar gewoon blijft doormodderen….
ICT beheer is vaak een activiteit die er nog even bij moet – die niet echt hoort bij de kernactiviteiten (vindt men) en dus even tussen de ‘soep en de patatten’ gebeurt.
Er zijn echter ook hele mooie voorbeelden van MKB bedrijven die het prima doen en die ICT een prima plek gegeven hebben binnen de kernactiviteiten.