Bram Haasnoot is directeur van RealOpen IT, een leverancier op gebied van identity en access management (iam). Dit terwijl hij zijn carrière startte als wiskundeleraar. Haasnoot vertelt aan Computable hoe hij deze wisseling heeft gemaakt en staat stil bij de toegevoegde waarde van bèta-kennis bij zijn it-werkzaamheden.
Bram Haasnoot behaalde eind jaren zeventig zijn bachelor in wiskunde en natuurkunde aan de VU Amsterdam. In 1982 begon zijn carrière als wiskunde- en natuurkundedocent bij een middelbare school in de bollenstreek. Drie jaar later maakte hij de overstap naar middelbaar beroep opleiding (tuinbouw). ‘In die tijd waren nog geen computers in het bedrijfsleven. Het ministerie gaf ons zes Apple IIe pc’s cadeau. Leuk, maar eigenlijk had niemand hier verstand van. Aangezien ik les gaf in wiskunde en natuurkunde, werd ik de persoon die zich hier in moest verdiepen. De computers werden op mijn bureau neergezet en dit was mijn eerste kennismaking met een pc’, vertelt Haasnoot.
Die eerste aanraking met een computer legde de basis voor zijn verdere carrière. Zo maakte hij de overstap naar docent informatica en gaf hij in de avonduren computertrainingen aan ouders van leerlingen. ‘Dit bracht mij steeds dichter bij het bedrijfsleven. Ik verdiende maar weinig als leraar. Bovendien was mijn baan ver weg van mijn huis en moest ik eigenlijk verhuizen. Daar voelde ik weinig voor. Gelukkig kon ik in ‘89 de overstap naar het bedrijfsleven maken. Ik kreeg toen namelijk een baan bij de leverancier van Wordperfect aangeboden. Dit was dichterbij en bovendien verdiende ik daar het dubbele.’
Bijspijkeren
Om aan de slag te gaan bij Wordperfect had Haasnoot nog wel wat (it-)kennis nodig. ‘Ik volgde avondcursussen in onder andere programmeren, systeembeheer en informatica. Daarnaast heb ik veel gelezen en bijgeleerd om de it-taal te spreken.’ Met de vers opgedane kennis ging Haasnoot aan de slag als verkoper. ‘Mijn werkzaamheden bestonden vooral uit het demonstreren van het programma. Zodra de mensen overtuigd waren van het nut en het gemak van Wordperfect, wilden ze ermee werken. Dit resulteerde erin dat in korte tijd heel Nederland gebruik maakte van dit populaire tekstverwerkingsprogramma.’
In 1994 werd Wordperfect gekocht door het Amerikaanse Novell. Dat bedrijf richt zich op pc-netwerken en netwerkservices. Na jaren succesvol gewerkt te hebben als country manager besloot Haasnoot in 2004 Novell te verlaten, en zich helemaal te richten op Suse. ‘Dat is een Duits bedrijf gespecialiseerd in open source. Ik wilde mijn klanten en kennissen overbrengen naar het besturingssysteem Linux. De focus op dit besturingssysteem was nog te beperkt. Ik wilde met iets nieuws komen waarmee we voorbereid zouden zijn op de toekomst.’
Eigen bedrijf
Dat ‘nieuwe’ is in Haasnoot zijn ogen iam: identity en access management. Wie ben je, wat is je rol of functie en welke netwerkdiensten horen daarbij? Met die gedachte in zijn achterhoofd richtte hij in 2005 RealOpen IT op. Dit deed hij in samenwerking met een compagnon vanuit Microsoft. ‘Ik voegde Novell-klanten toe aan ons klantenbestand en mijn partner juist Microsoft-klanten. Dat bleek toch niet lekker te gaan, dus na een jaar scheiden onze wegen. Daarna ben ik me meer op iam gaan richten, omdat dit meer potentie had.’
Inmiddels gaat het best goed met RealOpen IT, meent de directeur. Tegenwoordig heeft hij zo’n twintig man in vaste dienst, werkt hij nauw samen met zzp’ers en zijn er een aantal partnerschappen met leveranciers. ‘Hiermee bouwen we aan een belangrijk expertisegebied in Nederland.’ Het meest recente succesvolle opgeleverde project is de identity management oplossing voor Universiteit Utrecht. ‘Die onderwijsinstelling heeft ruim dertigduizend studenten en zesduizend medewerkers, en jaarlijks een af- en bijstroom van minimaal 25 procent. De universiteit beschikt nu over een toekomstbestendige oplossing waarbij met een gecontroleerde, beveiligde toegang kan bieden aan precies die informatie waarvoor de student of medewerker geautoriseerd is.
Bèta-achtergrond
Haasnoot merkt een verschuiving op de markt: ‘Vroeger was alles veel meer gericht op producten, terwijl het nu om diensten draait. Als bedrijf moet je kennis en meerwaarde bieden. Dat businessmodel draagt er aan bij dat klanten eerst willen weten wat het product/dienst hen oplevert voor ze het in gebruik nemen. Daarnaast stellen ze andere vragen. Zo vragen ze om hulp bij het opstellen van policies voor bijvoorbeeld thuiswerken of het it-beleid rondom nieuwe medewerkers. Hierdoor is it meer servicegericht en meer denken in dienstverlening dan in producten. Wij hebben RealOpen IT hier helemaal op aangepast.’
‘Dit bevestigt maar weer dat it nooit stil staat’, vervolgt hij. ‘Denk aan de introductie van nieuwe functies en/of mogelijkheden of trends als cloud computing, internet of things en enterprise mobility. Dit betekent dat je altijd ict-kennis moet blijven bijspijkeren. Mijn bèta-achtergrond heeft hier zeker aan bijgedragen. Dit heeft mij namelijk laten inzien dat it-beheer belangrijk is en nog belangrijker gaat worden’, besluit Haasnoot.