Veertien Nederlandse, zes Belgische en één Luxemburgse scale-ups (start-ups die al een omzet genereren boven één miljoen euro) doen dit jaar mee aan de EIT Digital Challenge, een Europese start-up competitie van EIT Digital. In totaal doen 234 tech scale-ups mee in vijf categorieën. Zij maken kans op vijftigduizend euro en internationale groei-support.
De EIT Digital Challenge is een jaarlijkse start-up competitie van EIT Digital. Dat is een Europese educatieve en ondernemingsgerichte organisatie die de digitale transformatie van Europa wil stimuleren. Dit met het doel de economische groei en de kwaliteit van leven in Europa te verbeteren.
234 scale-ups
Dit jaar doen 234 scale-ups mee aan deze competitie, waarvan zoals reeds gezegd veertien Nederlandse, zes Belgische en één Luxemburgse scale-ups. Namen van de deelnemers worden nog niet gecommuniceerd.
De wedstrijd kent vijf categorieën: digital industry, digital cities, digital wellbeing, digital infrastructure en digital finance. Vanuit Nederland dingen twee scale-ups mee in de categorie digital industry, drie in digital cities, vier in digital wellbeing, één in digital infrastructuur en vier in de categorie digital finance. Voor de Belux zijn deze cijfers nog niet bekend.
Binnen elke categorie worden acht tot tien teams uitgenodigd. Zij geven in oktober of november een pitch van vijf minuten aan een expertjury. Die jury bepaalt vervolgens drie winnaars per categorie. De vijftien winnaars ontvangen internationale groei-support en media-aandacht. Daarnaast krijgen ze toegang tot EIT Digital’ s zogenaamde innovatie netwerk. Dat bestaat uit meer dan 130 partners, waaronder investeerders, bedrijven en onderzoeksinstituten. Tot slot ontvangt elke categoriewinnaar vijftigduizend euro.
Benelux winnaars
In voorgaande jaren hebben diverse Nederlandse en Belgische start-ups een top drie positie in de competitie behaald. In 2015 wonnen de Nederlandse Peeeks (real time inzicht in elektriciteitsverbruik, tweede in smart energy systems), de Belgische Sensolus (gps-trackers voor IoT, tweede in health & wellbeing) en de Nederlandse securityspecialist Coblue (derde in cybersecurity & privacy).
In 2014 gaat het om de Nederlandse IoT-leverancier Athom (eerste in smart spaces) en Undagrid (optimaliseerder van logistieke processen, eerste in internet of things).
EIT Digital Challenge
In 2014 vond de eerste wedstrijd van EIT Digital plaats. Dit onder de naam ‘EIT Idea Challenge’. Hierin waren acht categorieën bepaald. Hier mochten ook start-ups met enkel een idee zich aanmelden voor de wedstrijd. Het jaar daarop (2015) werd de vereiste voor deelname iets aangescherpt: alleen start-ups met minimaal een bèta-product of prototype mochten meedoen.
Voor deze derde editie zijn de eisen nog verder aangescherpt: alleen bedrijven die al actief in de markt zijn en inkomsten genereren mogen deelnemen. Bovendien is het aantal categorieën teruggebracht naar vijf en kreeg de competitie een nieuwe naam: EIT Digital Challenge.
Deze aanscherping van eisen zorgt volgens de organisatie voor sterkere aanmeldingen. Wel heeft het effect op het aantal deelnemers. Zo wierf de competitie in het eerste jaar 790 deelnemers, waarvan 49 uit de Benelux (41 uit Nederland, 7 uit België en 1 uit Luxemburg). Dat komt neer op een aandeel van 6 procent.
In 2015 daalde het aantal aanmeldingen tot 461, maar was het aandeel van Benelux-start-ups wel gegroeid tot 11 procent (53 totaal, waarvan 39 uit Nederland, 11 uit België en 3 uit Luxemburg). Dit jaar daalt het Benelux-aandeel tot 9 procent.