Een verplichte zwarte doos voor auto’s met ‘autopiloot’-functies is noodzaak. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Duitsland overweegt regelgeving om zelfrijdende auto’s, maar ook semi-autonome auto’s, te verplichten een zwarte doos aan boord te hebben. Zo’n logsysteem moet dan bijhouden wanneer de autopilootfunctie actief is en wanneer de bestuurder actief rijdt. Daarnaast moeten sensors bijhouden wanneer de bestuurder de controle uit handen geeft.
Een verplichte zwarte doos dient dan als oplossing voor de nachtmerrie van verantwoordelijkheid voor ongevallen waar zelfrijdende en semi-autonome auto’s bij betrokken zijn. Recent is in de Verenigde Staten een dodelijk ongeval geweest met een Tesla Model S, waarna de discussie over verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid breed is opgelaaid. Fabrikant Tesla stelt dat zijn autopilot-functie geen volledige autopiloot is en dat mensen moeten blijven opletten. Het bedrijf klaagt dat veel mediaberichten over het ongeluk fundamenteel onjuist zijn. Een zwarte doos, met extra sensors, is dus noodzaak. Wat vind jij?
‘Men’ probeert al heel lang die zwarte doos in auto’s te krijgen en nu zien ze hun kans schoon om die er op deze manier in te krijgen.
Maar het feit alleen al dat er gepleit zou worden voor zo’n zwarte doos geeft al aan dat de techniek nog te onbetrouwbaar is om massaal in te zetten. Pas al het zo betrouwbaar is dat het aantoonbaar niet nodig is zouden zelfrijdende auto’s gewoon goed worden.