KPN realiseert in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 1,6 miljard euro. Dat is een daling van 4,3 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar daarvoor (1,7 miljard euro). De zakelijke markt blijft een oorzaak van deze omzetdaling. Daar daalde de omzet met 7,3 procent tot 573 miljoen euro. De omzetdaling is niet terug te vinden in wat achter de streep overblijft. De winst steeg met 1,3 procent tot 162 miljoen euro.
KPN ziet zijn zakelijke markt veranderen door nieuwe technologieën en een veranderende vraag. Zo realiseerde het een groei in multi play en it-diensten. Dat compenseert nog niet met de daling in traditionele telecomdiensten. Het Zakelijke Markt-segment is in het tweede kwartaal van 2016 goed voor een omzet van 573 miljoen euro, een daling van 7,3 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Deze cijfers worden naar eigen zeggen ‘positief’ beïnvloed door lagere personeelskosten.
Ook op de consumentenmarkt zag KPN de omzet licht dalen van 774 miljoen euro (Q2 2015) tot 767 miljoen euro (Q2 2016). Het bedrijf zag hier het klantenbestand groeien, maar dit wordt teniet gedaan door de lagere hardware verkoop.
Het telecombedrijf zag zijn operationeel resultaat met 21 procent stijgen. Dit werd mede mogelijk gemaakt door lagere afschrijvingen en herstructureringskosten. Echter werd deze stijging deels tenietgedaan door hogere fiscale lasten. In totaal steeg het netto resultaat met 1,3 procent tot 162 miljoen euro.
KPN Zakelijke Markt
KPN heeft in het tweede kwartaal van 2016 een hybride clouddienst gelanceerd. De Gemeente Amsterdam heeft inmiddels een meerjarig contract gesloten voor hosting en technisch applicatiebeheer waarvoor deze hybride clouddienst wordt ingezet. Daarnaast rolde het zijn LoRa-netwerk uit. Nederland heeft hiermee naar eigen zeggen ‘als eerste land ter wereld een landelijk dekkend LoRa-netwerk voor internet of things (IoT)-toepassingen’.