Er zijn van die dagen dat dingen niet lopen zoals gepland. In de hectiek van een groot sportevenement kunnen zelfs de bouwstenen van een geweldige technologie plots wegvallen. Of zelfs weggeblazen worden door een enorme windvlaag! Flexibel zijn is dan de sleutel tot succes. En dat is precies waar de cloudcomponenten van onze data-analysetool voor zorgden op een dag die op alle vlakken een uitdaging bleek.
De twaalfde etappe van de Tour de France 2016 was de langverwachte rit van Montpellier naar de Mont Ventoux. Deze legendarische en zware klim moest de renners naar de finishlijn op 1912 meter brengen. Echter, dat liep dit jaar anders. Op 14 juli 2016 om exact 12.34 uur verlegde de organisatie de finish naar enkele kilometers lager op de berg, vanwege de verwachte windstoten van meer dan 150 kilometer per uur in de laatste kilometers. Daardoor moest ook de technische zone verdeeld worden in twee aparte gebieden, zonder verbinding met elkaar, vertelt Tim Wade, senior director architecture van Dimension Data’s Sports Practice, die tijdens de Tour in de big data-truck zit, die in de technische zone van elke etappe staat. Deze technische zone vormt een cruciale schakel in het leveren van waardevolle data van wielrenners en de wedstrijd voor de organisatie van de Tour de France om een betere kijkerservaring te bieden. Dimension Data is als technology-partner verantwoordelijk voor het leveren van deze data.
Verdeelde technische zone
Eenmaal aangekomen in de technische zone, schatte het Dimension Data-team de situatie in. Staat de big data truck er? Zijn de dataleveranciers en -gebruikers er? Kunnen we verbinding maken met het internet? Men kwam er al snel achter dat enkele van de belangrijkste leveranciers en gebruikers niet in hetzelfde gebied stonden als de truck – deze stonden namelijk zes kilometer lager op de berg, waar de nieuwe finishlijn was. Na een strategische meeting werd besloten het business continuity-plan uit te voeren. Dit plan bestond uit drie onderdelen:
Schakel de integraties in de technische zone om. Dimension Data levert data via een lokale verbinding aan bij de internationale televisie, de media en andere digitale datagebruikers. Deze integraties moesten worden toegepast op de nieuwe internetdiensten via aanpassingen in applicatie-instellingen, het netwerk en de internetverbinding.
Disaster recovery voor de big data truck, draaiend in de cloud. Dimension Data implementeerde en configureerde eerst de basis van het virtual memory system (VMS) voor de big data truck. Daarna werden de nieuwste patches en algoritmes geïnstalleerd.
Lever volgens de service level agreement die is vastgelegd met Amaury Sport Organisation. Door de eerste twee punten uit te voeren, behaalde men 100 procent servicebeschikbaarheid tijdens de koers.
Vol erin vliegen
‘Ons technische team verdeelde zich direct in teams om ervoor te zorgen dat de nieuwe integraties succesvol werden geïnstalleerd. Ook moest de disaster recovery-oplossing in de cloud operationeel zijn binnen het tijdsframe dat we hadden. Daarbij moesten we om uitdagingen heen werken, zoals het ontbreken van mobiel bereik voor technische zone 1. Dit laatste deden we door tools als Skype for Business en WebEx te gebruiken’, zegt Wade.
‘Het technische team van Dimension Data was hard aan het werk in de big data truck. Nadat het disaster recovery-plan was uitgevoerd, draaiden we een test om alles gevalideerd te krijgen en het systeem op stand-by te zetten. Dit terwijl we wachtten op de start van de etappe.’
Zorg altijd voor een plan
Het hebben van een plan en het optimaal gebruikmaken van de flexibiliteit die de Dimension Data-cloud biedt, was essentieel. Maar ook de waarde van een gemotiveerd team van experts om het plan uit te voeren als de situatie daarom vraagt werd niet onderschat. ‘Dit alles betekende dat – ondanks het gure weer – we nog steeds in staat waren om koersdata te leveren aan fans, professionals en de media over de hele wereld. Just another (windy) day in de big data truck dus’, besluit Wade.