De manier waarop organisaties business intelligence (bi) gebruiken, is fundamenteel aan het veranderen. Dit heeft ook impact op de tools die gebruikt worden. Traditionele bi-software wordt langzaam vervangen door oplossingen waarbij de analytische content niet alleen door it wordt geproduceerd, maar door de hele organisatie. Dat heet ook wel ‘pervasive business intelligence’, ofwel een bedrijfsbredebi-toepassing, die in theorie door alle medewerkers gebruikt kan worden.
Hoewel de verschuiving naar een meer gebruikersgerichte benadering van bi al enige tijd gaande is, stelt Gartner dat er inmiddels een kantelpunt is bereikt. Het onderzoeksbureau stelt dat deze ‘moderne’ platformen, die worden gekenmerkt door de verschuiving van it naar zakelijke gebruikers, snel aan populariteit winnen.
Oud versus nieuw
Maar wat is er dan mis met traditionele business intelligence software? Simpel gezegd, begrijpen organisaties vaak maar een fractie van de informatie die ze nodig hebben om beslissingen te nemen. Uit onderzoek van Forrester blijkt dat 50 procent van de bedrijfsmatige beslissingen wordt gemaakt met hulp van desktop-gebaseerde bi-tools. Die zijn te vergelijken met point solutions en data silo’s, in de zin dat ze geen bedrijfsbreed overzicht geven. Gebruikers worden hierdoor gedwongen om uit te gaan van hun eigen versie of interpretatie van de data, en maken dus geïsoleerde beslissingen.
Leidinggevenden staan vaak sceptisch tegenover de conflicterende verhalen die dat oplevert. Besluitvorming op basis van data resulteert hierdoor eerder in verwarring, dan in goede beslissingen. Uit een enquête van het consultancy-bedrijf Bain onder 235 internationale organisaties, bleek zelfs dat 59 procent van de besluitvormers niet vindt dat ze de beste, op data gebaseerde beslissingen nemen.
Business Intelligence in 2018
Gartner voorspelt dat de meeste zakelijke gebruikers en analisten in 2018 toegang zullen hebben tot self-service bi-tools waarmee ze hun eigen analyses kunnen uitvoeren. Hierdoor zullen ze niet langer afhankelijk zijn van it en worden veel vertragingen opgelost die hierdoor normaliter optreden bij projecten. Bij deze verandering gaat het echter niet alleen om self-service. Self-service bi kan alleen tot bloei komen, als dat gebeurt in een veilige, goed beheerde omgeving die door it wordt onderhouden. Een omgeving waar datamodellen, businesslogica en wetenschappelijke analyses beschikbaar worden gesteld aan iedereen die ze nodig heeft, en waarin deze gegevens ook aan deze gebruikers toevertrouwd worden.
Voor sommige organisaties bevindt zo’n platform zich idealiter in de cloud, maar voor de meerderheid is dat helemaal geen optie. Regelgeving en zorgen om data-integriteit zijn slechts enkele redenen waarom bedrijven zich niet aan de cloud willen wagen. Voor deze organisaties is een on-premise analytisch platform een logische keuze.
Hergebruik businesslogica
De combinatie van self-service analytics met gecentraliseerd beheer werkt het best als er in het gebruikte platform veel aandacht is besteed aan het optimaliseren van samenwerking. Echte samenwerking op basis van verschillende datasets en rapporten is veel meer dan enkel het delen van een bepaalde context. Het gaat echt om het kunnen hergebruiken van businesslogica (eigen berekeningen en datasets), zodat de consistentie binnen de organisatie gewaarborgd is.
Bij ‘pervasive business intelligence’ gaat het om de gebruikers. Van power users tot kenniswerkers en besluitvormers, ze moeten allemaal de mogelijkheid hebben om data samen te voegen (ongeacht het onderzoeksgebied of de bron), diepgaande analyses uit te voeren, met anderen samen te werken en hun bevindingen zelfstandig te delen. Dit volledige end-to-end bi-proces is onmogelijk op basis van traditionele business intelligence tools
Focus op gebruiksgemak
Uiteindelijk is het doel van ‘pervasive business intelligence’ om een enterprise bi-omgeving te creëren waar meer gebruikers bij betrokken zijn, de efficiëntie toeneemt en waar betere beslissingen worden genomen. Self-service functionaliteit, specifiek op normale gebruikers gericht, is hierbij cruciaal. Dit maakt het gebruik aantrekkelijker, zorgt dat er minder training nodig is. Bovendien is er niet langer hulp van it nodig om aan de juiste gegevens te komen.
Doordat de analytics-platformen die voor pervasive business intelligence nodig zijn, een veilige en beheerde omgeving bieden, wordt verwarring over de herkomst en onvolkomenheden in data vervangen door betere besluitvorming. In een wereld die steeds meer is doordrongen van data, is pervasive business intelligence niet langer slechts een optie. Volgens mij is het zelfs een noodzakelijke stap voor bedrijven die data-driven willen worden.