De zelfrijdende auto die je met een simpele druk op een knop of gesproken instructie van A naar B brengt, fileparkeert en nooit de weg kwijtraakt, begint langzaam maar zeker een realiteit te worden.
De volgende generatie zal moeite hebben om te geloven dat mensen ooit zelf hun auto bestuurden. Het idee van snelheidsovertredingen zal hen al helemaal vreemd zijn. Een zelfrijdende auto respecteert immers altijd de snelheidslimiet, hoeveel haast u ook hebt en hoe hard u er ook tegen schreeuwt.
Er wordt alom verwacht dat het aantal verbonden apparaten, met inbegrip van zelfrijdende auto’s, exponentieel zal groeien. Hierdoor zullen de omvang, reikwijdte en complexiteit van netwerken alleen maar toenemen.
Alles met de snelheid van de cloud
Bedrijven stellen reeds alles op alles om hun klanten een rijke gebruikservaring te bieden ‘met de snelheid van de cloud’. Er is sprake van een prangende noodzaak om te innoveren, toegevoegde waarde te bieden en diensten op te schalen, zeker nu er start-ups om de hoek komen kijken die met hun disruptieve oplossingen het voortbestaan van diverse gevestigde spelers bedreigen. De enorme hoeveelheid data en snelheid die nodig zijn om ondersteuning te bieden voor digitale diensten zet netwerken onvermijdelijk onder grotere druk.
Datacenter-netwerken kraken inmiddels in hun voegen als gevolg van de onstilbare honger naar bandbreedte en steeds intensievere workloads. Bedrijven hebben daarom een schaalbaar datacenter-netwerk nodig dat in staat is om taken sneller en probleemloos uit te voeren. En minstens zo belangrijk: een netwerk dat in staat is om verandering te anticiperen en daar actie op te ondernemen. En daar wringt de schoen…
Datacenters zijn inmiddels niet meer weg te denken als technologische en operationele ruggengraat, maar niet alle datacenter-netwerken zijn even geschikt. Vaak zijn ze opgebouwd uit overlappende generaties technologie, waarbij de ene na de andere laag aan operationele complexiteit op elkaar werd gestapeld. Deze legacy netwerken groeien uit tot een zakelijk struikelblok vanwege hun starre infrastructuur, beheercomplexiteit, ongunstige kostenstructuur en inadequate beveiliging.
Het datacenter van de toekomst
Nu het dataverkeer van apparaten, systemen en menselijke gebruikers uit de pan blijft rijzen, is het zaak voor bedrijven om hun investeringen in hun datacenter-infrastructuur te baseren op een nieuwe netwerkstrategie. Het terugdringen van de kosten, verhogen van de capaciteit en toevoegen van innovatieve mogelijkheden voor het ontwikkelen en aanbieden van netwerkservices is nog maar het begin. Het datacenter van de toekomst moet zich snel en dynamisch en zowel qua schaal als functionaliteit kunnen aanpassen aan de veranderende marktontwikkelingen.
Hoe ziet het ontwerp van het datacenter van de toekomst er nu precies uit? Hier volgen mijn belangrijkste vier suggesties:
- Open: Nu bedrijven een beroep doen op netwerkvirtualisatie en de cloud, is er geen leverancier die een oplossing voor al hun behoeften kan bieden. De ict-branche gaat daarom over op netwerkomgevingen met een open karakter die zijn gebaseerd op technologie van uiteenlopende leveranciers. Dit maakt het mogelijk om flexibiliteit en keuzevrijheid in te bouwen in de kern van het netwerk. In een tijd waarin netwerken allerhande veranderingen ondergaan, kan een open infrastructuur op basis van de beste oplossingen in hun soort uitkomst bieden. Een dergelijke omgeving maakt het mogelijk om de risico’s terug te dringen en noodsituaties op te vangen. Daarnaast bezit het voldoende flexibiliteit om met de onderneming mee te groeien.
- Eenvoudig: Een succesvolle cloud-strategie vraagt om een programmeerbaar gevirtualiseerd platform dat automatisering in het hele netwerk inbouwt, zodat de levering van netwerkservices aan alle omgevingen naar wens kan worden ingericht. Uiterst schaalbare en veilige cloud-platforms die aanpasbaar zijn aan de behoeften van de klant bieden bedrijven en serviceproviders in een steeds concurrerender markt de broodnodige flexibiliteit. Dit maakt het mogelijk om applicaties en diensten opnieuw te configureren en aan te bieden op basis van branchestandaard hardware. Door het programmeren van gevirtualiseerde apparaten kunnen organisaties geautomatiseerde selfservicemogelijkheden aanbieden met de snelheid van de cloud.
- Flexibel: Software defined networking (sdn) is een netwerktechniek die het mogelijk maakt om complexe beheertaken te automatiseren. Door softwarematige besturing in te zetten voor het automatiseren van belangrijke netwerkfuncties kan sdn allerhande arbeidsintensieve taken vereenvoudigen of zelfs volledig elimineren. Dit resulteert in een uiterst flexibele netwerkinfrastructuur die organisaties in staat stelt om nieuwe diensten en applicaties sneller, efficiënter en met minder risico uit te rollen. Hiervoor volstaat een simpele muisklik.
- Veilig: Bedrijven hebben te maken met een voortdurend veranderend bedreigingslandschap. Cybercriminelen kunnen hun pijlen richten op een groter aanvalsoppervlak dan ooit tevoren. Het wordt steeds belangrijker om de beveiliging op een andere manier, en op andere punten binnen het netwerk in te zetten. Bedreigingen bevinden zich namelijk niet alleen buiten het netwerk. De kans is groot dat ze reeds binnen het netwerk aanwezig zijn. De traditionele aanpak om een muur op te trekken gaat niet langer op. Het is niet langer toereikend om alleen de netwerkrand te beveiligen. Het afslaan van geavanceerde bedreigingen vraagt om een volledig geautomatiseerde aanpak die zowel fysieke als gevirtualiseerde beveiliging op alle fronten in het netwerk integreert en voorziet in beveiliging die zich automatisch kan aanpassen aan nieuwe bedreigingen.
“kraken uit hun voegen” en dat soort termen halen de serieuze toon onderuit die waarschijnlijk bedoelt is in dit artikel. Mijn ervaring is het in ieder geval niet met de datacenters die ik ken.
” Een zelfrijdende auto respecteert immers altijd de snelheidslimiet, hoeveel haast u ook hebt en hoe hard u er ook tegen schreeuwt.” Helaas, uw aanname is niet correct: https://www.autobahn.eu/1452/schitterend-tesla-s-autopilot-laat-je-lekker-hard-rijden/
Artikel begint al met een denk fout. Waarom is die snelheidslimiet er? Waarom zou je als al de auto’s reflexen van supersnelle computers hebben nog langzaam gaan rijden?