Re-integratiebureau Keerpunt verwerkt jaarlijks twaalfduizend to vijftienduizend dossiers. Deze bevatten alle persoonsgegevens van werknemers, met inbegrip van hun burgerservicenummer. Om deze informatie veilig te houden en te voldoen aan de eisen van de wetgeving, zoekt het ict-team van Keerpunt voortdurend naar de beste manier om gegevens te beschermen. Op basis van ervaring met emailbeveiliging met Barracuda werd ook voor een volgend beveiligingsaspect voor deze leverancier gekozen.
Keerpunt is een snel groeiend re-integratiebureau dat bemiddelt tussen werkgevers, werknemers en verzekeraars. De organisatie helpt bedrijven met het re-integratieproces voor zieke werknemers. De focus ligt daarbij op het realiseren van een zo duurzaam mogelijk resultaat. De ict-afdeling van Keerpunt is zeven man sterk en wordt geleid door ict-manager Gaby Wanjon.
De twaalfduizend tot vijftienduizend dossiers die Keerpunt jaarlijks verwerkt bevatten alle persoonsgegevens van werknemers, met inbegrip van hun burgerservicenummer. Taak is deze informatie veilig te houden en te voldoen aan de eisen van de wetgeving. Daarvoor, zoekt het ict-team van Keerpunt voortdurend naar de beste manier om gegevens te beschermen. Het informeert werknemers over best practices rond informatiebeheer om menselijke fouten tot een minimum te beperken en zorgt ervoor dat de ict-infrastructuur altijd up-to-date is.
Verouderde appliances
De ict-afdeling van Keerpunt maakte sinds 2006 gebruik van een webfilter van Microsoft. Het ging om een hardware voorziening met een bijzonder complexe gebruikersinterface. Daniel Vleeshakker, systeem engineer bij Keerpunt: ‘Ons oude webfilter bood relatief weinig beheeropties en ging gebukt onder trage prestaties. De appliance vereiste uiterst specifieke technische kennis, en het kostte ons steeds meer moeite om hem naar behoren te laten functioneren.’
Naast de webfilter van Microsoft maakte Keerpunt gebruik van een vroege versie van de Barracuda Email Security Gateway. Dit model functioneerde naar behoren, maar was aan vernieuwing toe. Manager Wanjon: ‘We hadden een opgewaardeerde versie nodig. Het bestaande model sloot simpelweg niet langer aan op de huidige beveiligingseisen.’
De zoektocht naar vervangende oplossingen verliep eenvoudig. Wanjon had zulke goede ervaringen met de Barracuda Email Security Gateway dat hij niet verder keek voor een vervangende oplossing. Voor de nieuwe implementatie koos zijn team voor de Email Security Gateway Vx van Barracuda, met één installatie op locatie en één installatie in het datacenter van Keerpunt in Amsterdam. De implementatie verliep snel. ‘We ontvingen een downloadlink en voerden wat informatie in om een virtuele machine aan te maken. Dat was alles. Het duurde hooguit twee uur om de nieuwe appliance in de lucht te krijgen’, aldus Vleeshakker.
Vanwege zijn positieve ervaringen met de eerdere versie van Barracuda Email Security Gateway besloot Wanjon om de nieuwe web security gateway bij dezelfde leverancier aan te schaffen. De installatie van het nieuwe webfilter was kinderspel. ‘De Web Security Gateway van Barracuda was bijzonder eenvoudig om te installeren. Hij biedt standaardinstellingen, dus het was een kwestie van ‘plug & play’. Het was werkelijk het eenvoudigste installatieproces ooit’, aldus Vleeshakker.
Gebruiksvriendelijk
Het ICT-team van Keerpunt merkt dat beide oplossingen gebruiksvriendelijk zijn en sterke verbeteringen bieden ten opzichte van eerdere versies. De Barracuda Email Security Gateway biedt superieure prestaties en blijft up-to-date dankzij regelmatige firmware-updates.
Waar het oude internetfilter slechts als omgekeerde proxy diende, scant de nieuwe oplossing van Barracuda ook de inhoud van internetpagina’s. Als werknemers nu een ongewenste website bezoeken, worden ze omgeleid naar een waarschuwingspagina die aangeeft dat het bezoek van de website niet is toegestaan. Een ander belangrijk verschil ten opzichte van de vorige web security gateway is de user interface. Vleeshakker: ‘De user interface van de Barracuda Web Security Gateway is zo simpel dat het net lijkt alsof ik een Facebook-pagina beheer. Er is weinig technische kennis nodig om het product te gebruiken.’
Wanjon en Vleeshakker zijn niet alleen tevreden met de producten, maar ook onder de indruk van de klantenondersteuning van Barracuda. Vleeshakker moest een paar maal contact opnemen met de helpdesk en verbaasde zich over de snelle reactietijd. ‘Toen ik een probleem rapporteerde, werd ik binnen dertig minuten teruggebeld. Mijn probleem werd meteen opgelost. Barracuda biedt in mijn ogende beste ondersteuning die je maar kunt krijgen.’