Nu de economie weer aantrekt, hebben veel bedrijven te maken met nieuwe klanten. Zij betekenen voor managed service providers (msp’s) ook andere onboarding-processen, want er is sprake van nieuwe netwerken die geconfigureerd en beheerd moeten worden. Rocco van der Zwet, senior sales engineer bij AVG, geeft tips hoe onboarding-processen efficiënter kunnen.
Het is niet alleen het aantal onboarding-processen waardoor de implementatie van klantnetwerken veel tijd in beslag kan nemen. Msp’s moeten ook rekening houden met de verschillende behoeften en eisen van verschillende klanten. Is je klant een advocatenkantoor? Dan is het heel belangrijk dat de gegevens van cliënten op een veilige manier bewaard worden. Gaat het om een horecazaak? Dan is het misschien belangrijker dat de kassa te allen tijde werkt en de gasten beschikking hebben over een Wi-Fi-verbinding.
Ook heb je het als dienstverlener niet altijd in de hand welke hardware en software de klant gebruikt, terwijl de complexiteit van een implementatie hier deels wel vanaf hangt. Hoeveel stappen moet je doorlopen om een netwerk te configureren? Je kunt je voorstellen dat de kans dat je bij dertig stappen onderbroken of afgeleid wordt, exponentieel groter is dan bij vijf.
Hoe gedreven msp’s ook zijn bij het implementeren van klantnetwerken, om zo efficiënt mogelijk met hun tijd om te gaan, kunnen ze wel wat hulp gebruiken. Daarom presenteert Van der Zwt vier tips voor een efficiënt(er) onboarding-proces.
1. Ken je klant
2. Doe aan verwachtingsmanagement
3. Wees transparant
4. Maak gebruik van RMM-tools
Ook maken rmm-tools dienstverlening een stuk veiliger. Vooral in de wereld van nu, waarin ransomware, phishingaanvallen en exploits aan de orde van de dag zijn. Nieuwe securitypatches zijn nog dezelfde dag te installeren. En dat is uiteindelijk waarvoor het advocatenkantoor of de horecazaak überhaupt een dienstverlener in de hand neemt: omdat ze zelf geen it-afdeling (willen) hebben. Als msp ben je vakspecialist en moet je dit soort zaken dus ook proactief monitoren.
Door een rmm-tool te gebruiken, zijn klantnetwerken 24×7 te monitoren in plaats van eens in de zoveel tijd checken of alles in orde is. Dienstverlening is hierdoor niet langer periodiek, maar permanent. Bovendien hoeven msp’s niet meer voor elk probleem bij de klant langs te gaan. Hierdoor zijn er meer mensen beschikbaar voor klantcontact, omdat iedereen minder reistijd heeft. Dienstverlening wordt dan ook in kwaliteit een stuk hoger.
Rocco van der Zwet
Rocco van der Zwet (42), senior sales engineer bij AVG Business, heeft binnen het salesteam de technische verantwoordelijkheid voor de producten AVG Business Managed Workplace, AVG Business Secure Sign-On en AVG Business CloudCare.
In zijn vorige positie als senior consultant bij Kaseya International Duitsland was hij verantwoordelijk voor de structurering van managed service aanbiedingen, om deze op de individuele behoeften van organisaties aan te passen. Samen met het salesteam heeft Van der Zwet in 2008 Kaseya Duitsland opgebouwd.