Kostenbesparingen blijken voor organisaties de belangrijkste reden om een Agile transformatie uit te voeren. Verder zijn het vergroten van het marktaandeel (door time-to-market versnelling) en de aandacht voor nieuwe productinnovaties belangrijke aanleidingen om dergelijke trajecten te starten. Dit blijkt uit onderzoek van Xebia onder ruim driehonderd organisaties.
Gevraagd naar een rangorde van belangrijke criteria voor een Agile transformatie van de organisatie komt bij 27 procent ‘cost control’ op de eerste plaats. Bij 26 en 20 procent is de belangrijkste reden voor het starten met een Agile transformatie respectievelijk ‘time-to-market’ en ‘innovatie’. Het is volgens Xebia opmerkelijk dat ‘ongewenst verloop van personeel’ in veel mindere mate de belangrijkste reden is om met een Agile transformatie te starten. Dit zal volgens Xebia de komende jaren gaan veranderen, de ‘war for talent’ is volgens het bedrijf al losgebarsten.
Een Agile transformatie brengt de zogenoemde ‘Agile Survival Driehoek’ met zich, welke de balans in focus tussen innovatie, kosten en marktaandeel blijvend herstelt. Er ontstaat dan een gezonde focus op klantgerichte productinnovaties. Hierdoor kan de concurrentiestrijd worden aangegaan met wendbare nieuwkomers in de markt.