De Olympische Zomerspelen in Rio de Janeiro gaan bijna van start. Voor Brazilië is er veel aan gelegen dat het evenement in alle opzichten goed verloopt. Hoe is het eigenlijk gesteld met de digitale infrastructuur van het gastland?
De Spelen worden dit jaar voor het eerst in Zuid-Amerika gehouden. Natuurlijk willen we ‘onze’ jongens en meiden wel kunnen volgen in Rio. Social media als Twitter moeten dus goed werken. Ook de Nederlandse supporters die afreizen naar Brazilië verwachten dat ze toegang tot snel en stabiel internet hebben. Is dat realistisch?
Dynatrace ging op onderzoek uit. Dat begon met een analyse van het dataverkeer naar de websites van tientallen Braziliaanse bedrijven uit de retailwereld en de financiële sector, getest vanuit Rio de Janeiro en São Paulo. In totaal gaat het om honderdduizenden webverzoeken in een tijdsbestek van tien maanden.
DNS, latency en IPv6
De analyse toont aan dat de dns-responstijden in beide Braziliaanse steden flink zijn toegenomen. Dat geldt in mindere mate ook voor de tijd die nodig is om verbinding te maken met het netwerk. Deze verhoogde ‘latency’ wordt mede veroorzaakt door het nieuwe internetprotocol IPv6.
Zoals bekend is IPv6 geïntroduceerd omdat het aantal IPv4-adressen op begon te raken. IPv6-adressen zijn echter wel langer dan IPv4-adressen, wat grotere pakketjes data betekent en dus tot langere verbindingstijden kan leiden. Dit wordt wel deels gecompenseerd door de komst van http2, de nieuwe http-standaard.
Uit cijfers van Akamai blijkt dat de IPv6-adoptie in Brazilië in de lift zit. Het netwerk is dus wel degelijk aan het moderniseren. Toch valt er nog snelheidswinst te boeken. Ter vergelijking: de gemiddelde internetverbinding in de Verenigde Staten is meer dan drie keer zo snel als in Brazilië.
Een andere vertragende factor is de toenemende complexiteit van websites en applicaties. Organisaties stellen steeds hogere eisen aan security. Het implementeren van beveiligingsprotocollen als https en ssl heeft gevolgen voor de snelheid van verbindingen. De ssl-tijden in Rio de Janeiro en Sao Paolo zijn dan ook langer geworden.
Externe elementen
Ook de werking van elementen van externe partijen, zoals content van adverteerders en plug-ins van social media, is mogelijk een punt van zorg. Binnen een tijdsbestek van 24 uur werden meer dan driehonderd storingen geregistreerd. Dit kan problematisch zijn voor websites die veel externe elementen bevatten.
Wat betekent dit allemaal voor de eindgebruiker? Die wordt in de wacht gezet. Een voorbeeld: de website van een grote Braziliaanse hotelketen werd in een week tijd 45.000 keer bezocht, waarvan ruim de helft op een mobiel apparaat. Gemiddeld duurde het meer dan acht seconden voordat de bezoeker iets deed. Maar liefst 60 procent verliet de website zonder ergens op te klikken.
Gebruikerservaring
De gebruikerservaring van ruim de helft van de bezoekers was maar net acceptabel (42,7 procent) of zelfs frustrerend (9,9 procent). Niet echt geruststellende cijfers, helemaal omdat het Braziliaanse internetverkeer tijdens de Spelen waarschijnlijk de lucht in schiet.
Ook social media als Facebook, Instagram, Twitter en Tumblr zullen in Rio geen snelheidsrecords breken, net als Youtube, Periscope en Vine. Atleten en fans uit Europa en Noord-Amerika moeten er rekening mee houden dat deze websites een stuk trager werken dan ze gewend zijn.
Gevolgen
Kortom, Brazilië lijkt digitaal nog niet in topvorm. De kans is groot dat de lange responstijden en foutmeldingen door externe elementen tot frustratie onder de gebruikers leiden. Hierdoor dreigt het bedrijfsleven inkomsten mis te lopen, want suboptimale websites converteren minder. En als gebruikers hun onvrede uiten via social media, ligt reputatieschade op de loer.
Onderstaande best practices helpen organisaties om deze uitdagingen het hoofd te bieden:
- Optimaliseer de performance
Zet de performance van je websites en applicaties op de eerste plek. Maak pagina’s zo licht mogelijk, bijvoorbeeld door het aantal afbeeldingen, elementen van externe partijen en andere objecten te beperken. - Wees voorbereid op het ergste
Een gedegen voorbereiding is cruciaal. Test of al je kanalen de enorme stroom bezoekers aankunnen die bij zo’n groot wereldwijd evenement hoort en zorg ervoor dat er een noodplan klaarligt voor als het misgaat. - Gebruik een digital performance platform
Mocht je website plat komen te liggen tijdens de Spelen, dan is alleen een noodplan niet genoeg. Een geavanceerd digital performance platform helpt het overzicht te bewaren en maakt een snelle diagnose mogelijk. - Leer je data begrijpen
Zo’n next-gen platform is een stap in de goede richting, maar je moet alsnog wel mensen hebben die de data kunnen interpreteren. Moderne applicaties zijn immers complex en de prestaties afhankelijk van honderden factoren.
De komende tijd blijf ik de digitale voortgang van Brazilië in de aanloop naar de Spelen op de voet volgen. En het zou mooi zijn als de sportieve prestaties het eventuele ongemak van trage verbindingen overschaduwen.
Dit is meer een advertentie, vergeven van de open deuren. Overigens, het enige moment waarop de Braziliaan zich druk maakt over internet is als Whatsapp geblokkeerd wordt door telefonieproviders (dat heeft auteur niet eens beschreven, en komt wel eens voor) of Facebook eruit ligt.