'Geachte heer Pot_, ik ben Christophe Urvoy, Algemeen Directeur van het communicatiebureau Senioragency. Wij zijn de toonaangevende experten inzake vijftigplussers en het lijkt mij interessant elkaar te ontmoeten, gezien het bijzonder hoog potentieel van deze doelgroep.' De aanhef van een recente mail. Ja, ik ben over vijftig maar mijn achternaam is niet 'Pot_'. En ook niet 'Pot', zoals in een andere mail 'Hallo Pot, u maakt kans op een waardebon van Ikea'.
Geloof me, wekelijks krijg ik dit soort nonsens in mijn mailbox. Deze manier van communiceren, is gewoonweg irritant voor iedereen die verkeerd of niet ter zake wordt aangesproken. Bovendien werk ik niet voor een bedrijf dat mikt op individuele vijftigplussers, maar voor een it-dienstengroep die grote bedrijven en organisaties cibleert.
Vier eisen
Advertentiemails zijn meestal de vrucht van een samenwerking tussen de marketingdienst (inhoud) en het it-team (applicatie). En daar loopt het al eens fout. Data worden veel te snel ingebracht zonder de nodige aandacht.
Een mailcampagne staat of valt met de accuraatheid van de gegevens: juiste voornaam, naam, titel en zo voort. Discipline en aandacht verplicht! Zonder dat het systeem bepaalde lettertekens weigert of fout voorstelt, of (al dan niet gekochte) databestanden verkeerd inbrengt. Anders loopt het reeds direct mis.
De database moet ook strikt up to date gehouden worden. Mensen veranderen snel van mailadres, smartphone nummer, bedrijf of functie. Een bestand bijhouden vraagt volgehouden inzet, tijd en geld. Heel wat marketeers onderschatten dit, me dunkt.
De communicatie moet ook intuïtief goed zitten: makkelijk te lezen, vlot te beantwoorden (één klik moet volstaan), aantrekkelijk, duidelijk en niet afstandelijk. Tussen de dagelijkse publiciteitsmails die ik krijg, zijn er heel weinig die aan dit criterium voldoen.
Tenslotte is de doelgerichtheid van de vele boodschappen al te vaak heel ver te zoeken. Waarom krijg ik campagnemails voor dingen en diensten die mij hoegenaamd niet interesseren? Het marketingcredo lijkt wel te zijn: ‘Schrijf de hele wereld aan en je zal wel ergens één geïnteresseerd persoon vinden’. Complete nonsens en zonde van het bestede geld, kapitaalsvernietiging eigenlijk. En dan te weten dat er vandaag genoeg applicaties en programma’s bestaan op de markt om heel gericht doelgroepen en geïnteresseerde klanten op te sporen en met een hoge responsgraad te bereiken.
Brieven van mijn lief
Campagnemanagement klinkt simpel, maar vraagt grote voorbereiding in gezamenlijk overleg tussen de marketing- en it-teams, en een weloverwogen budget. Hoeveel wil ik uit mijn campagne halen in termen van verkochte euro’s of (in de politiek) in behaalde stemmen? Met heimwee denk ik terug aan de brieven die indertijd mijn lief mij stuurde met de gewone post: altijd accuraat, up-to-date, doelgericht en … geparfumeerd. Intuïtief zat dat altijd goed!