Salesforce supportbeperking voor Android is drastisch maar juist. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Salesforce gaat de ondersteuning voor zijn mobiele app op Android flink beperken. Met ingang van een deze winter komende update voor de Salesforce1-app geniet die mobiele software op Android alleen nog ondersteuning als het draait op een Google Nexus-smartphone of een Samsung Galaxy-toestel. Beide reeksen van de twee Android-aanbieders omvatten een redelijk aantal toestellen.
Toch vallen veel Android-smartphones hiermee buiten de boot. Salesforce bespaart hiermee flink op de tijd, moeite en kosten voor het ontwikkelen, testen en ondersteunen van zijn app op de veelvoud aan Android-versies op toestellen met veel verschillende specificaties. Dit omvat naast processorsnelheid en geheugenhoeveelheid ook bijvoorbeeld schermresolutie. De hierdoor ontstane Android-fragmentatie bezorgt app-developers veel werk. Salesforce geeft nu het harde, maar goede voorbeeld. Hoewel het hiermee wel de trend van byod doorkruist. Wat vind jij?
Er zijn ook alternatieven in de vorm van webapps e.d. Salesforce mag zelf besluiten wat ze doen of niet doen. De markt reageert daar vanzelf op. Ik zou me de beslissing goed voor kunnen stellen, maar ik weet niet wat de impact is op de churn van salesforce (hoeveel klanten over zullen stappen naar concurrenten).
Ondersteunen van IE / Edge kost veruit het meeste tijd van onze testers en ontwikkelaars, toch gebruiken teveel klanten het en nemen we het op de koop toe.
Het lijkt mij een zwaktebod om in je App te kiezen voor vaste(re) resolutie en voor een sterke beperking in Android versies. Ik begrijp dat je verouderde versies loslaat, maar alleen specifieke merken….
Affijn, de markt zal reageren en de winst die hiermee behaald wordt in bespaarde ontwikkelkosten zal mijns insziens snel verdampen in het niet binnenhalen van bedrijven die de keuze nog moeten maken en dan wellicht hierin net de druppel vinden om niet over te gaan naar het, prijzige, SalesForce.
De klantenkring van SalesForce is erg groot en de App ontwikkelkosten zijn in verhouding tot hun omzet nog geen druppel op de gloeiende plaat. Jammer, een foute keuze in mijn ogen.
Henk, van een SalesForce gebruikend bedrijf.
je kunt je ook afvragen hoelang de app in de verschijningsvorm zoals we die nu kennen nog overleeft
“Salesforce bespaart hiermee flink op de tijd, moeite en kosten voor het ontwikkelen, testen en ondersteunen van zijn app op de veelvoud aan Android-versies op toestellen met veel verschillende specificaties.”
Dit lijkt me eerlijk gezegd een logische stap! Je kunt niet overal hetzelfde hoge niveau aan support geven als d e helft van de telefoons waar je app op draait eigenlijk niet in staat is om deze fatsoenlijk te draaien.
En als de wildgroei aan Android telefoons blijft, dan zie je misschien wel weer de weg terug naar echte ouderwetse webdiensten, die iets minder interactief zijn dan apps…