De digitale transformatie beïnvloedt de manier waarop consumenten hun aankopen inplannen en verrichten. We evolueren van de fysieke naar de digitale evaluatie van mogelijkheden, waarbij we alles in een korter tijdsbestek kunnen beslissen.
Mijn dochters zijn bijvoorbeeld nog net op tijd geboren om het einde van het videotheektijdperk mee te maken. Het was een proces waarbij steeds minder films werden aangeboden in de winkel, en steeds meer popcorn en snoep. Tot op het punt dat de videotheken verdwijnen en men enkel nog films en series via Telenet, Belgacom of Netflix bestelt. Maar wat staat hen nog te wachten?
Meubelwinkels zijn restaurants
Onze dochter heeft een nieuwe slaapkamer nodig en dat betekent weekends spenderen in meubelwinkels, op zoek naar een mooie slaapkamer die binnen de afmetingen valt. Ondertussen vergelijken we op de iPhone de kleur van de meubels met een foto van de bestaande slaapkamer, enzovoorts. Een tijdrovende bezigheid.
Maar in de toekomst zou het ook anders kunnen. 3D-camera’s zijn nu al beschikbaar vanaf zo’n honderd euro. Vroeg of laat komen ze dus in smartphones en tablets terecht. Je kan dan gewoon je bestaande meubels met je smartphone inscannen. Vervolgens pas je de meubels aan volgens je voorkeur (‘ik vond mijn kast altijd al wat klein’). En dan kies je de gewenste stijl uit een online cataloog. Tenslotte bied je je vraag aan op een 3D-marktplaats. Hierop bezorgen een aantal bedrijven je een offerte om jouw meubels op maat te maken en thuis te leveren.
Na je bestelling, gaat ook de meubelfabrikant digitaal aan de slag. Hij maakt gebruik van Industry 4.0 en ‘digital manufacturing’ om industrieel te produceren op de schaal van één. Natuurlijk stopt de fabrikant een aantal sensoren in je nieuwe sofa en bed. Zo weet hij hoe vaak je de sofa gebruikt. En hoeveel gewicht die moet torsen. En waar die stuk gaat. En hoe hij die fout door beter ontwerp in de toekomst kan vermijden. En wanneer je toe bent aan een onderhoudsbeurt, of nog interessanter, een nieuwe sofa.
Immowebsites zijn zelfbediening
Eén van de kerntaken van een immowebsite is het matchen van mensen die een woning zoeken met zij die er één willen verkopen. Hier zijn twee factoren belangrijk: ten eerste de data over de woning zelf en ten tweede het profiel en de wensen van de koper.
Als verkoper is het belangrijk een juiste inschatting te maken van de waarde van je woning. Vandaag verzamelt een site als Realo al publieke informatie om woningprijzen te schatten. De mogelijkheden zijn groot: dankzij big data kan je kijken naar overstromingsgevaar, filegevoeligheid, bodemvervuiling, bestemmingsplannen, criminaliteit, temperatuur, neerslag, nabijheid van faciliteiten (zoals meubelwinkels), et cetera. De buitenafmetingen van een huis kan je bepalen met Google Maps. Een volgende stap kan de toevoeging zijn van een 3D-scan van de binnenkant van die woning via een 3D- of vr-bril.
Al deze informatie zorgt ervoor dat je als koper makkelijk kan shoppen naar je ideale woning. En eens je een shortlist hebt, is er dankzij virtual reality initieel zelfs geen fysieke verplaatsing meer nodig.
Winkelcentra zijn pretparken
Wat je in een winkel doet (kleren of producten bekijken en kopen) kan je ook al online doen. Wat je echter online niet kan doen is wandelen, ‘mensen kijken’ en ontmoeten, en effectief de kleren of producten uitproberen. De toekomst van het winkelcentrum ligt in het aanbieden van een volledige winkelervaring.
Misschien zal je in het winkelcentrum een cinema kunnen bezoeken, een ‘echte’ massage kunnen krijgen in het schoonheidssalon, deelnemen aan kooklessen in groep, boekbesprekingen, vip-bezoeken, wijnproeverijen, fitness, meditatie… Je kan het zo gek nog niet bedenken. En bij alles zal je virtueel/digitaal geïnformeerd worden over je beleving, met uiteraard de mogelijkheid en uitnodiging om die ervaring opnieuw te beleven.
De uitdrukking ‘in onze tijd’ zullen velen onder ons in de toekomst wellicht nog regelmatig gebruiken. Voor de generatie van mijn dochter en diegenen die erna komen kan dit de nieuwe realiteit zijn.